Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że niezmiernie się skrócił czas koncentracji uwagi przeciętnego, korzystającego ze współczesnych mediów człowieka XXI wieku. Z własnego wyboru, ale również pod wpływem obecnej kultury nauczyliśmy się poruszać w gąszczu bogatych, lecz często chaotycznie podanych treści. Takimi treściami są między innymi krótko wyświetlające się grafiki, z którymi nasze mózgi – zorientowane przede wszystkim na przetwarzanie obrazów – radzą sobie bardzo szybko.
Już od dziesięcioleci doskonalimy nasze umiejętności konsumpcji mediów i obecnie jesteśmy w tym naprawdę dobrzy. Z niezwykle ciekawych statystyk zawartych w badaniach Springera wynika, że ludzie, którzy kierują pojazdami na podstawie instrukcji zawierających zarówno tekst, jak i obrazy, radzą sobie aż o 323% lepiej niż ci, którzy korzystają wyłącznie ze wskazówek tekstowych*. Pewne jest jedno: przekaz graficzny pobudza określone rodzaje myślenia.
SPIS TREŚCI
Komunikacja w praktyce
Jak zatem można wykorzystać tę wiedzę w praktyce, biorąc pod uwagę, jak liczne i łatwe do udostępnienia stały się opcje przekazu wizualnego? Gdzie zacząć? Zdaniem ekspertów z Animoto* cztery razy więcej konsumentów wolałoby obejrzeć materiał wideo dotyczący produktu, niż o nim przeczytać – takiej szansy jako przedsiębiorcy na pewno nie chcieliby Państwo przeoczyć.
Celem marketingu jest zaangażowanie i wywołanie pozytywnych emocji u potencjalnego klienta. Dlatego należy starannie rozważyć, które elementy komunikacji uznawane są za atrakcyjne, a które zniechęcają. Warto tu sprawdzić wszystko: od efektu działania kolorów w różnych kulturach po najbardziej popularne media społecznościowe w docelowych krajach**. Warto dowiedzieć się także, czy nasi odbiorcy wolą dubbing, czy napisy i jakie rodzaje obrazów wywołują najlepszy oddźwięk.
Lokalizacja mediów
Z kolei dzięki współpracy z ekspertami w dziedzinie lokalizacji mediów Państwa kreatywne pomysły mogą ewoluować do postaci, o której nigdy dotychczas Państwo nie pomyśleli. Na przykład: materiały wideo nadawane na żywo są obecnie bardziej popularne niż te tradycyjne – czy w Państwa strategii komunikacyjnej jest miejsce na taki właśnie przekaz? Wyniki badań agencji Magnifyre* pokazują, że prawie 30% więcej osób chętniej wybierze wideo nagrane w technologii 360° niż ten sam materiał zamieszczony w konwencjonalnym formacie. Może to właśnie tego rodzaju przekaz medialny byłby odpowiedni w przypadku któregoś z aspektów Państwa działalności?
A czy zastanawiali się już Państwo nad tym, aby swój przekaz tekstowy uzupełnić treściami graficznymi, dodając wykresy, memy i zdjęcia mniej więcej co 75–100 słów? Według analiz portalu BuzzSumo*, w których uwzględniono ponad milion internetowych publikacji, to właśnie artykuły o takim stosunku tekstu do elementów graficznych są najchętniej udostępniane w mediach społecznościowych.
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu tłumaczenie materiałów marketingowych wymagało zasadniczo jedynie dobrej znajomości języka źródłowego i docelowego. Dziś jednak, myśląc o zasięgu komunikacji i możliwościach marketingowych, jesteśmy bogatsi o wiedzę, którą, odnosząc się do badań grupy Norman Nielsen, tak podsumowują przedstawiciele firmy HubSpot: „Badania nad ruchem gałek ocznych w trakcie czytania pokazują, że internauci zwracają szczególną uwagę na obrazy zawierające informacje. Jeśli obrazy niosą istotny przekaz informacyjny, użytkownicy spędzają więcej czasu, przyglądając się im, niż poświęcają na czytanie tekstu na stronie”.
Optymalizacja treści wizualnej
Jako światowy lider w branży usług językowych Skrivanek bacznie śledzi postępy międzynarodowej komunikacji na każdym poziomie. Na potrzeby Państwa projektów, zarówno zupełnie nowych, jak i tych, które pragną Państwo wymyślić na nowo, zorganizujemy zespół specjalistów, którzy będą w stanie zoptymalizować wizualną treść Państwa materiałów marketingowych pod kątem każdej grupy docelowej.
* Zob. artykuł HubSpot: 42 Stats You Should Know About Visual Content Marketing in 2017 (Elementy wizualne w marketingu treści w roku 2017 roku – 42 wskazówki płynące z badań statystycznych, o których warto wiedzieć).
** Four Tips for Choosing and Optimizing Visuals in Your Global Content (Wybór i optymalizacja elementów wizualnych w komunikacji globalnej – cztery wskazówki), Lee Densmer, 13 listopada 2017 r.