biuro tłumaczeń skrivanek

6 wskazówek, jak znaleźć odpowiedniego partnera dla swojego marketingu

marketing partner

Biznes bez marketingu dziś nie istnieje. Według badań marki, które nie prowadzą działań reklamowych, odnotowują średnio 16% spadek sprzedaży po roku, a aż 36% po 3 latach[1]. Oczywiście, są wyjątki, ale jeśli chcesz, by Twoja firma się rozwijała, marketing jest niezbędny, a pomocna w tym będzie agencja marketingowa. Jak ją wybrać? O tym piszemy poniżej.

marketing partner

Dlaczego agencja marketingowa jest potrzebna firmie?

Jednym z najważniejszych powodów, dla których warto zatrudnić agencję marketingową, jest to, że umożliwia ona skupienie się na biznesie. Agencja jest partnerem w rozwoju, niezależnie od tego, czy szuka się kogoś, kto zajmie się mediami społecznościowymi, nagra treści video czy opracuje strategię marketingową, ważne jest, aby mieć pewność, że jest się w dobrych i eksperckich rękach kogoś, komu można zaufać.

Jak więc dobrać odpowiedniego partnera? Oto kilka wskazówek:

  1. Twoje potrzeby

Zanim zaczniesz googlować w Internecie „najlepsza agencja marketingowa”, zatrzymaj się na chwilę zastanów się nad tym, jakie są Twoje oczekiwania – rozważ konkretne potrzeby firmy. Zadaj sobie przykładowe pytania: Jak duża jest firma? Do jakiej branży należy? Czy potrzebujesz partnera, który kompleksowo wyręczy Cię w marketingu, czy może tylko pomoże w niektórych działaniach np. prowadzenie social mediów? Dzięki odpowiedziom na te pytania łatwiej będzie sprecyzować poszukiwania i z pewnością zaoszczędzisz sporo czasu.

  1. Analiza potencjalnego partnera

Sprawdź i przeanalizuj, jakie projekty dana firma wykonywała w przeszłości i jakie były ich efekty. Spróbuj poszukać opinii na różnych forach lub wśród znajomych. Być może uda Ci się porozmawiać z byłymi pracownikami lub współpracownikami, aby dowiedzieć się, jak wygląda praca z tą firmą. Zadbaj też o bezpieczeństwo swojego biznesu i sprawdź, czy potencjalny partner nie jest firmą zalegającą z płatnościami lub czy w przeszłości nie pojawiały się informacje o jego problemach finansowych/wizerunkowych.

  1. Wspólna wizja

Misja, wizja, wartości i cele biznesowe muszą być podobne, aby droga rozwoju i wzrostu firmy szła w tym samym kierunku i nie powodowała konfliktu w podejmowaniu decyzji. Przeanalizuj wartości firmy potencjalnego partnera, by sprawdzić, czy pokrywają się z Twoimi. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie długoterminowego sukcesu. Partner marketingowy, który będzie pasował do firmy, jest również istotny z tego względu, że duża część działań marketingowych odbywa się na tzw. zapleczu, za kulisami, więc posiadanie zaufanego dostawcy usług marketingowych jest niezbędne, by dbać o dobry wizerunek firmy.

  1. Wszystko na piśmie

Ustalając na początku jasne i pisemne podstawy kooperacji, można uniknąć w przyszłości niepotrzebnych napięć i niekomfortowych sytuacji. Nawiązując współpracę z partnerem, warto opracować umowę działania, w której określone zostaną zasady i role każdego z partnerów. W ten sposób jasno dzielimy obowiązki i prawa. Nie można również zapominać o dodaniu sposobów rozwiązywania ewentualnych sytuacji konfliktowych, na przykład: odejście jednego z partnerów czy mediacje itp.

  1. Pytania

Kto pyta, nie błądzi. Ważne jest, aby zadawać potencjalnemu partnerowi wiele pytań przed rozpoczęciem współpracy i również w jej trakcie. Upewnij się, że rozumiesz ich proces, harmonogram, szacunki kosztów i wszelkie dodatkowe usługi, które oferują, a które mogą mieć wpływ na projekt. Możecie również na początku umówić się na niewielki, próbny projekt, tak by mieć pogląd, jak współpraca by wyglądała. Możesz też poprosić o przykładowe projekty pokazujące, jak potencjalni partnerzy osiągnęli wysokie wyniki dla firm podobnych do Twojej. Dzięki temu dowiesz się, czy naprawdę rozumieją odbiorców, ich wyzwania i potrzeby.

  1. Mierzalność wyników

Nawet największy wysiłek i szczere zaangażowanie ze strony partnera nie będą miały znaczenia, jeśli nie będą temu towarzyszyły satysfakcjonujące wyniki. Tworzenie treści to tylko połowa sukcesu. Reklama, która gromadzi niezliczoną liczbę wyświetleń, ale żadnych konwersji, nie spełnia swojego zadania. Podejmując współpracę z daną firmą, warto więc uzgodnić system raportowania efektów pracy, tym bardziej że dzisiaj mamy do dyspozycji wiele narzędzi, które umożliwiają szybkie oraz niedrogie analizy i raporty działań marketingowych.

Rodzaje partnerów

Powyższe wskazówki z pewnością będą pomocne przy wyborze partnera do marketingu, ale warto również wiedzieć, jakie są przykładowe rodzaje agencji marketingowych, współpracujących z firmami. Poniżej kilka takich kategorii.

Agencje sieciowe– działają globalnie, w ramach grup, większych spółek-matek, bardzo podobnie jak „sieciówki” w innych branżach, np. w modzie czy fast foodach. Poszczególne filie całej agencji łączą: marka, strategia, standardy usług oraz logo. Zwykle takie agencje nie podejmują się małych zleceń. Ich stawki cenowe, co nie jest zaskakujące, są jednymi z najwyższych na rynku, ale współpraca z nimi to z pewnością duży prestiż i gwarancja sukcesu oraz profesjonalnej obsługi.

Agencje niezależne z pełnym zakresem usług- również istotny gracz w branży. Jakość ich usług może być różna, ale przy efektywnym funkcjonowaniu jest to partner do kompleksowej obsługi dla firm każdej wielkości, zapewniający dostęp do pełnego pakietu usług marketingowych w konkurencyjnej cenie. Takie agencje oferują indywidualne podejście do klienta i bardziej kameralne warunki współpracy. Zwykle bardziej się starają dobrze wykonywać swoją pracę, bo muszą samodzielnie zapracować na swoją przyszłość. Zaletą ich niezależności jest też to, że znacznie szybciej reagują na obowiązujące trendy i zmienne wymogi rynku, bo w przypadku większych, sieciowych agencji ważniejsze decyzje zwykle podejmowane są w centralach, a ich realizacja zwykle trwa znacznie dłużej

Agencje niszowe– tego typu firmy zatrudniają od kilku do kilkuset pracowników. Zwykle specjalizują się w bardzo specjalistycznych obszarach, skupiają się na najnowszych trendach w komunikacji marketingowej. Mogą być np. liderami w produkcji treści wideo, ale nie będą już miały w ofercie np. wysyłki newslettera, co oznacza, że  trzeba będzie zatrudnić inną firmę do nieoferowanych przez taką firmę rodzajów usług. W przypadku, kiedy projekty marketingowe wymagają wiedzy z wielu dziedzin (np. tworzenie treści i reklama), ten rodzaj może okazać się nietrafiony.

Freelancerzy. W ostatnim czasie sfera freelancerów przeżywa rozkwit, a według analiz, prawie połowa użytkowników mediów społecznościowych polega na rekomendacjach marek od influencerów[2]. Freelancerzy mogą wnieść do marketingu firmy sporo wartości, a w tym świeżą energię, jednak główną wadą w tym przypadku może być to, że freelancerowi często brakuje pełnego zakresu możliwości i wiedzy specjalistycznej potrzebnej do kompleksowej obsługi firm. Freelancerzy mogą zaspokoić potrzeby w wąskim zakresie, takim jak np. generowanie postów na social mediach, ale raczej nie będą w stanie zapewnić kompleksowej obsługi marketingu w każdym obszarze. Ich stawki są bardzo zróżnicowane i zwykle opierają się na opcji godzinowej – płacisz za czas, jaki freelancer spędza nad Twoim projektem.

Podsumowanie

Dziś marketing jest niezbędną i potrzebną inwestycją w firmie. Jednak, jak każda inwestycja, wymaga ona badań, zrozumienia i odrobiny intuicji, dlatego wybór partnera do marketingu w firmie nie jest taki prosty i wymaga analizy oczekiwań, potrzeb oraz budżetu. Mamy jednak nadzieję, że powyższe wskazówki ułatwią podjęcie tej decyzji.

 

[1] https://marketingscience.info/about-us/annual-reports/2021-annual-report-cover/

[2] https://www.wordstream.com/blog/ws/2022/04/19/digital-marketing-statistics

Posty powiązane

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.