biuro tłumaczeń skrivanek

E-mail marketing dla klienta zagranicznego

e-mail marketing

E-mail marketing ze względu na stosunkowo niski koszt i wysoki wskaźnik otwarć od wielu lat nieprzerwanie jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingu internetowego. Nie ulega jednak wątpliwości, że za pomocą wiadomości e-mailowych dużo trudniej jest dotrzeć do publiczności międzynarodowej niż do odbiorców we własnym kraju. Przygotowaliśmy jednak dla Ciebie parę wskazówek, które sprawią, że Twój międzynarodowy e-mail marketing będzie dużo bardziej skuteczny.

Rozwój międzynarodowy to ważny aspekt wielu strategii marketingowych przedsiębiorstw. Rozpoczynając przygodę z międzynarodowym e-mail marketingiem, warto mieć na uwadze, że tłumaczenie treści jest czymś więcej niż dosłownym przekładem tekstu z jednego języka na drugi. Język marketingu różni się w zależności od kontekstu i jego agresywna forma, do której przyzwyczajeni są np. Amerykanie, może spotkać się z oburzeniem ze strony mieszkańców innych krajów. Nieodpowiednia kampania e-mail marketingowa niesie za sobą ryzyko zniweczenia Twoich szans na dotarcie do globalnej publiczności, a tego z pewnością chcesz uniknąć.

Sposoby e-mail marketingu

Dotychczas wysyłanie newsletterów było najpopularniejszą formą prowadzenia e-mail marketingu. Z biegiem czasu pojawiły się jednak alternatywne formy w postaci coldmailingu oraz wiadomości web push, które są coraz częściej wykorzystywane przez marketerów na całym świecie do komunikacji z klientami. Poszczególne sposoby prowadzenia e-mail marketingu różnią się między sobą zarówno rodzajem przekazu, jak i grupą odbiorców. Zanim zdecydujesz się na jedną z form, podpowiemy Ci, czym poszczególne sposoby się charakteryzują i na co warto zwrócić uwagę, kierując tego typu wiadomości do zagranicznych odbiorców.

Newsletter – podstawowe zasady

Newsletter można porównać do serialu telewizyjnego. Wiadomości tego typu powinny pojawiać się regularnie w skrzynkach Twoich odbiorców, a jednocześnie być dla nich interesujące i angażujące. Newsletter ma na celu wzmocnienie relacji z Twoimi klientami i dostarczenie im informacji o nowych produktach lub usługach, zmianach w firmie albo aktualnościach dotyczących interesującego ich tematu. Tworząc newsletter, warto pamiętać o paru podstawowych zasadach.

  • e-mail marketingTreści powinny być wartościowe dla odbiorców: skoncentruj się na wysyłaniu swoim subskrybentom edukacyjnych, istotnych i aktualnych informacji. Jeżeli nie możesz napisać nic ekscytującego na temat swojego produktu, usługi lub firmy, pomiń części promocyjne.
  • Jakość zamiast ilości: nikt nie ma czasu na przeczytanie dziesięciostronicowego e-maila. Kiedy tworzysz treść, pomyśl o osobach czytających Twoją wiadomość w drodze do pracy lub w czasie przerwy na kawę. Spróbuj ograniczyć swój newsletter do dwóch lub trzech istotnych informacji i wyjaśnij je w możliwie najkrótszy i najciekawszy sposób.
  • Chwytliwy nagłówek: nawet jeżeli Twoi odbiorcy zapiszą się na listę e-mailingową, nie daje Ci to gwarancji, że będą otwierać i czytać Twoje wiadomości. Musisz przyciągnąć ich uwagę – najlepiej interesującym nagłówkiem.
  • Znajdź odpowiednią porę na wysyłanie wiadomości: skuteczność newslettera nie zależy tylko od jego treści. Wpływ na jego efektywność ma również wybór właściwego czasu wysyłki. Zanim wyślesz wiadomość, zastanów się, kiedy Twoi odbiorcy docelowi wstają, jakie są ich codzienne nawyki i kiedy czytają e-maile. Newsletter wysłany w niewłaściwym czasie najprawdopodobniej zgubi się wśród innych tego typu wiadomości, które codziennie otrzymują Twoi czytelnicy.

Newsletter do klienta zagranicznego – na co zwrócić uwagę?

Konstruując newsletter do klienta zagranicznego, w pierwszej kolejności warto wziąć pod uwagę trendy projektowe charakterystyczne dla danego kraju. Projekt widomości, który jest atrakcyjny dla polskiego czytelnika, nie musi spotkać się z takim samym odbiorem w Ameryce czy Chinach. Ponadto planując kampanię marketingową z wykorzystaniem newslettera, należy uwzględnić różne strefy czasowe. Wysyłanie wiadomości e-mailowych w tym samym czasie do wszystkich odbiorców jest dużym błędem. Aby Twoje globalne kampanie marketingowe były skuteczne, podziel listę według lokalizacji geograficznej. Dzięki temu będziesz mógł wysyłać e-maile do swoich odbiorców w dogodnym dla nich czasie.

Coldmailing – podstawowe zasady

Coldmailing to jeden ze skuteczniejszych sposobów na nawiązywanie i utrzymywanie relacji biznesowych. Tego typu wiadomości są pierwszymi e-mailami, jakie wysyłasz do potencjalnego klienta w celu rozpoczęcia rozmowy. Z tego względu coldmailing powinien być zorientowany na Twojego odbiorcę, a nie skupiać się na produktach lub usługach, które oferujesz. Od pierwszego e-maila potencjalny klient powinien czuć, że rozumiesz jego biznes i związane z nim wyzwania. Nie próbuj już na samym początku dążyć do zawarcia transakcji. Zamiast tego zwróć uwagę na parę istotnych kwestii.

  • Korzystaj z adresu mailowego z domeną firmową: Twoi odbiorcy Cię nie znają, dlatego najważniejsze jest zdobycie ich zaufania. Wiadomość wysłana z adresu e-mailowego od darmowego dostawcy, zawierającego końcówkę @gmail, @hotmail czy @outlook, najprawdopodobniej trafi do folderu SPAM i nie zostanie przeczytana.
  • Znajdź swojego idealnego klienta: wysyłanie wiadomości do losowo wybranych osób na świecie będzie tylko stratą czasu. Dobry coldmailing powinien być dopasowany do problemów docelowej grupy odbiorców. Zastanów się, kto jest Twoim idealnym klientem i jakie są jego problemy. Gdy to zrobisz, będziesz w stanie przygotować niesamowitą treść wiadomości, rezonującą z potrzebami czytelników.
  • Zadbaj o odpowiedni temat: nigdy nie pisz dla pisania. Musisz mieć ważny powód, który sprawi, że odbiorcy będą chcieli przeczytać maila. Tak samo tytuł powinien być spersonalizowany i budzący zainteresowanie. Zawsze warto pokazać, co odbiorca skorzysta na przeczytaniu maila od Ciebie.

Coldmailing do klienta zagranicznego – na co zwrócić uwagę?

e-mail marketingZanim zaczniesz działania coldmailingowe, upewnij się, że czytelnicy będą trafiać na stronę, która jest zlokalizowana pod kątem klientów z danego rynku. Pamiętaj, że odbiorca nie miał jeszcze możliwości zapoznania się z Twoją firmą, jej historią i ofertą. Dlatego po odczytaniu e-maila prawdopodobnie wejdzie na Twoją witrynę w celu znalezienia interesujących go informacji. Jeżeli treść na stronie nie będzie dla niego zrozumiała, Twoje marketingowe działania mogą się okazać całkowicie bezskuteczne.

Istotne jest także zapoznanie się z lokalnymi zwyczajami i etykietą w kraju odbiorców. W niektórych kulturach skuteczna może się okazać twarda sprzedaż, podczas gdy w innych krajach taki typ komunikatu prawdopodobnie zostanie odebrany jako brak szacunku.

Web push – podstawowe zasady

Powiadomienia web push umożliwiają prowadzenie komunikacji w niestandardowy sposób, nawet z anonimowymi użytkownikami. Wystarczy, że klient odwiedzi Twoją stronę internetową i zgodzi się na otrzymywanie powiadomień. Nie ma potrzeby podawania żadnych danych osobowych, takich jak np. adres e-mail. Czas wysłania powiadomienia web push jest dość elastyczny. Jedyny warunek, który musi zostać spełniony, aby użytkownik otrzymał web push, to pozostawienie otwartego okna przeglądarki internetowej. Tego typu powiadomienia stanowią dość nową formę kontaktu z klientami. Za jej pomocą możesz dzielić się ważnymi informacjami z odbiorcami zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i na urządzeniach mobilnych. Jakie są najważniejsze zasady dotyczące powiadomień web push?

  • Musisz otrzymać zgodę: aby otrzymywać powiadomienia web push, użytkownik musi wyrazić na to zgodę poprzez kliknięcie przycisku zapisu.
  • Ograniczona objętość tekstu: ilość znaków w wiadomości web push jest ograniczona. Nagłówek nie powinien przekraczać 65 znaków, natomiast tekst wiadomości nie może być dłuższy niż 240 znaków. Z tego względu odpowiednie dobranie słów do komunikatu jest niezwykle istotne.
  • Warto działać dwutorowo: maksymalna objętość tekstu w wiadomości web push ogranicza możliwości komunikacji z klientem. Dlatego jeżeli powiadomienie push zawiera na przykład krótką informację o promocyjnej ofercie, dobrą praktyką jest wysłanie klientowi również bardziej szczegółowych informacji w spersonalizowanej wiadomości e-mailowej.

Web push do klienta zagranicznego – na co zwrócić uwagę?

Tworząc kampanię marketingową z użyciem wiadomości web push, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę, z jakiej przeglądarki najczęściej korzystają użytkownicy w danym kraju. Zależy od tego struktura wiadomości push, która dla poszczególnych rodzajów przeglądarek może być różna. Ponadto, w przypadku wiadomości web push również niezwykle istotne jest wyczucie czasu. Zanim rozpoczniesz kampanię, weź pod uwagę strefę czasową każdej grupy demograficznej i zastanów się, kiedy odbiorcy będą mogli odczytywać Twoje komunikaty lub zapoznać się z przygotowaną dla nich ofertą.

Jak napisać e-mail do klienta zagranicznego?

Pisanie konwersacyjnych e-maili stanowi nie lada wyzwanie, a tworzenie skutecznych treści dla klienta zagranicznego może się wiązać z dużą dozą dodatkowej niepewności. Nie ulega wątpliwości, że każda wiadomość e-mail powinna być wolna od błędów ortograficznych, gramatycznych i interpunkcyjnych. Nie może także zawierać żadnych dwuznaczności, które potencjalnie prowadziłyby do nieporozumień lub błędnych interpretacji. Dlatego mamy dla Ciebie parę podpowiedzi – być może pomogą Ci w trakcie konstruowania wiadomości w obcym języku.

  1. e-mail marketingFormalny język: jeżeli nie jesteś native speakerem w danym języku, dobrym rozwiązaniem będzie pisanie wiadomości w formalny sposób i unikanie kolokwializmów, które mogą okazać się niezrozumiałe dla zagranicznego odbiorcy.
  2. Unikaj skrótów: postaraj się pisać całe słowa. Unikaj używania zbędnych skrótów nawet podczas wysyłania wiadomości e-mail ze smartfona.
  3. Upewnij się, że wiadomość nie zawiera błędów: jeżeli wysyłasz ważną wiadomość, przeczytaj ją na głos. To ułatwi Ci dostrzeżenie ewentualnych literówek. Pomóż czytelnikowi skupić się na treści wiadomości, a nie na błędach ortograficznych.
  4. Ostrożnie z ikonkami: w e-mailach biznesowych raczej nie stosuje się emotikonów. Powinniśmy to robić tylko wtedy, gdy mamy pewność, że zostaną właściwie zinterpretowane. Dla bezpieczeństwa warto poczekać i pozwolić klientowi wykonać pierwszy krok w tym kierunku. Z pewnością jednak unikaj fantazyjnych czcionek, które mogą odwracać uwagę od Twojego tematu.
  5. Przemyśl powitanie: dowiedz się, jakie pozdrowienia funkcjonują w danym kraju. Zazwyczaj najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zwracanie się do klienta imieniem i nazwiskiem poprzedzonymi zwrotem Pan/Pani. Nie zaleca się pisania do klienta po imieniu, chyba że znacie się bardzo dobrze.

Komunikacja z klientem zagranicznym to trudne zadanie. Tylko odpowiednio przetłumaczone i zlokalizowane wiadomości pozwalają w pełni zaprezentować wartość Twojej oferty i zdobyć zaufanie subskrybentów, którzy dzięki temu mogą skupić się na treści przekazu, a nie na używanym przez Ciebie języku. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez szwajcarską organizację handlową LISA (Localization Industry Standards Association), każdy dolar zainwestowany w lokalizację przynosi oszałamiający zwrot w wysokości 25 USD[1].

Agencja Skrivanek od wielu lat wspiera firmy w dążeniach globalizacyjnych poprzez kompleksowe usługi tłumaczeń i lokalizacji kampanii marketingowych. Wiemy, jak trudna jest ekspansja na rynek międzynarodowy, dlatego nasi eksperci dołożą wszelkich starań, aby Twoja kampania e-mail marketingowa była skuteczna i efektywna. Skontaktuj się z nami już dziś i poznaj szczegóły naszej oferty.

[1] https://ciklopea.com/blog/localization/localization-and-roi-a-very-happy-marriage/

Posty powiązane

chatsimple
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.