biuro tłumaczeń skrivanek

Naming – analiza językowa nazwy

analiza nazwy

Istnieją nazwy, które od razu zapadają w pamięć, są „chwytliwe” i znane w wielu zakątkach świata. Takie, które – gdy tylko o nich pomyślimy – od razu przywodzą na myśl konkretny produkt. Nazwy te nie są dziełem przypadku – powstają w procesie namingu, który wymaga od twórcy kreatywności i znajomości grupy docelowej.

analiza nazwy

Czym w zasadzie jest naming? Namingiem nazywamy proces tworzenia nazwy marki, produktu, usługi czy firmy. W biznesie tworzenie nazwy jest elementem kluczowym do zbudowania marki, która będzie wyraźnie wyróżniać się na tle konkurencji i przyciągnie uwagę odbiorców. Nie jest to proste zadanie, ale dobrze wykreowana nazwa daje dużą gwarancję osiągnięcia sukcesu.

Jeden z naszych Klientów zgłosił się do nas z prośbą o zrealizowanie analizy nazw i wytypowanie najlepszego możliwego wariantu. Klient samodzielnie przygotował kilka konkretnych pomysłów, spośród których należało przygotować finalnie trzy raporty dla wybranych docelowo nazw.

W przypadku tego projektu istotna była dla nas informacja, że Klient poszukuje nazwy na rynek niemiecki, dla sklepu internetowego specjalizującego się w sprzedaży elektroniki. Klient podkreślił również, że chciałby, aby nazwa była odbierana jako męska.

Zlecenie zostało oddane w ręce jednego z naszych Native Speakerów, specjalizującego się w tego typu projektach. Praca została podzielona na dwa etapy.

Pierwszy etap obejmował wykonanie analizy wstępnej przesłanych przez Klienta nazw na wybrany język (w tym przypadku na język niemiecki). Native Speaker dokonał oceny nazw zaproponowanych przez Klienta wg sporządzonych przez nas kryteriów. Słowa były analizowane np. pod kątem tego, czy budzą negatywne odczucia u odbiorcy (w kontekście kulturowym, religijnym itp.), czy wyróżniają się na tle innych unikalnością, są łatwe do zapamiętania i wymówienia. Podczas wykonywania tego zadania Native Speaker podzielił się również swoją subiektywną oceną w odniesieniu do zaprezentowanych nazw i wytypował trzy, w jego odczuciu, najlepsze propozycje. Dzięki temu, że to zadanie powierzone zostało osobie, dla której język niemiecki jest językiem ojczystym, zyskaliśmy pewność, że nazwy zostaną dobrze osadzone kulturowo, a co za tym idzie – trafią do odpowiedniego grona odbiorców.

Drugi etap obejmował wykonanie analizy właściwej trzech nazw, które zostały wytypowane przez Klienta po zaprezentowaniu mu analizy wstępnej. W tym przypadku każda z propozycji została szczegółowo opisana, biorąc pod uwagę kryterium poprawnościowe (poprawność słowotwórcza, ortograficzna itp.), artykulacyjne (wymowa w odniesieniu do systemu fonetycznego właściwego językowi) i semantyczne (znaczenie nazwy, jej czytelność i spójność). Tak szczegółowa analiza, wraz z odpowiednim podsumowaniem każdej z nazw, została następnie przekazana naszemu Klientowi, który dzięki odpowiednio stworzonym, dogłębnym raportom mógł podjąć ostateczną decyzję o wyborze właściwej dla swojej działalności nazwy.

Myślisz o działaniu na rynku międzynarodowym? Potrzebujesz stworzenia nazwy szytej na miarę twoich potrzeb? W Skrivanku oferujemy pełne wsparcie w tym zakresie – od pomysłu do jego pełnej realizacji. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty!

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.