biuro tłumaczeń skrivanek

Słówko tygodnia – „prospektowy kontra prospektywny”

prospektowy kontra prospektywny

Trudne słówko: prospektowy kontra prospektywny

prospektowy kontra prospektywny

Dzisiejsza para słów to w zasadzie tylko pretekst do krótkich rozważań na temat rodzajów publikacji reklamowych, ale zacznijmy od początku. Oba określenia wywodzą się od łacińskiego rzeczownika prospectus oznaczającego widok, widoczność i wygląd (w malarstwie prospektem nazywa się widok miasta lub zespołu budowli). Przymiotnik „prospektowy” – może niezbyt często używany, ale jak najbardziej poprawny to „mający związek z prospektem”, „dotyczący prospektu” lub też „przedstawiony w prospekcie” („Nowe rozporządzenie zastąpi dyrektywę prospektową i ma być stosowane bezpośrednio, bez konieczności implementacji”).

Prospektywny zaś to taki, który dotyczy projektów na przyszłość, odnoszący się do przyszłości („…czy w 10 lat po rozpoczęciu polskich przemian, przy końcu dekady projekt ustawy dekomunizacyjnej i ta debata mają sens? W moim przekonaniu mają głęboki sens, sens prospektywny, związany z przyszłością Polski”).

Zastanówmy się jednak, czym jest sam prospekt i czym różni się np. od ulotki czy folderu. Według definicji słownikowej prospekt to „druk reklamowy, zapowiadający nowe wydawnictwo, przedsięwzięcie, towar itp.” – w tym sensie prospekt dotyczy właśnie „widoków na przyszłość”. Dobrym przykładem będzie tu specjalistyczny dokument zwany prospektem emisyjnym, publikowany przez emitenta papierów wartościowych i przedstawiający warunki tzw. oferty publicznej.

Ze swej natury prospekt jest więc dokumentem kompleksowym o dużej objętości, dlatego też nazwa ta jest powszechnie stosowana w branży turystycznej czy samochodowej – prospekt wyczerpująco przedstawia bowiem ofertę nie tylko w formie tekstowej, ale także graficznej. To właśnie „grubość” odróżnia prospekt od folderu, który jest jednokrotnie złożonym arkuszem papieru, a więc zawiera jedynie cztery strony. Prospektowi bliżej do broszury, która, zgodnie z definicją obowiązującą w branży reklamowej może zawierać maksymalnie 64 strony (w księgarstwie i bibliotekarstwie dolna granica to 5, a górna – 48 stron). Najdalej do prospektu będzie z kolei ulotce – drukowi najbardziej ulotnemu w sensie trwałości i aktualności informacji, zwykle pojedynczej kartce lub małej broszurce o objętości nie większej niż cztery strony.

Poradnik języka polskiego!

Zdobądź zbiorcze zestawienie słówek tygodnia wraz z objaśnieniem i poszerzaj swoją wiedzę z języka polskiego.

Wypełnij formularz, aby otrzymać link do poradnika na adres e-mail:

[contact-form-7 id=”10982″ html_class=”gem-contact-form-white”]
Poradnik języka polskiego

Posty powiązane

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.