biuro tłumaczeń skrivanek

Potęga lokalizacji: jak tłumaczenia napędzają sukces globalnych marek z branży gier.

lokalizacja gier

Tworzenie gier to angażujący i złożony proces, który wymaga nie tylko współpracy wielu specjalistów z różnych dziedzin, ale również zasobów finansowych. Co więc można zrobić, by całe przedsięwzięcie było opłacalne i przynosiło zyski? Przede wszystkim warto ją zlokalizować, czyli przetłumaczyć, dostosować i wypuścić na inne rynki językowe, tak by dostęp do niej był jak najszerszy.

lokalizacja gier

Lokalizacja gry

Lokalizacja to kluczowy element tłumaczenia, promocji i marketingu, który pozwala dotrzeć do szerszej i bardziej zróżnicowanej grupy odbiorców. W branży gamingowej lokalizacja gier komputerowych jest procesem adaptacji produktu do wymagań rynku zagranicznego, określonego języka, kultury lub do grupy docelowej. Lokalizacja obejmuje o wiele więcej niż tylko tłumaczenie polegające na przekładzie tekstu gry wideo. W lokalizacji trzeba wziąć też pod uwagę wszystkie różnice kulturowo-społeczne.  Lokalizacja gier wideo to proces, w którym chodzi o to, aby wydawało się, że gra od początku została stworzona dla danego kraju.

Gry a psychologia

Dla wielu ludzi granie w gry wideo jest czymś więcej niż tylko rozrywką w czasie wolnym. W przypadku regularnych graczy często mamy do czynienia z różnymi zjawiskami psychologicznymi, których właściwe wykorzystanie może być kluczem do tego, by gra zyskała szerokie grono fanów i odniosła wielki sukces. Poniżej kilka przykładów takich zjawisk:

  • Proces identyfikowania się z postacią w grze. Postać w grze jest w pewnym sensie cyfrową reprezentacją gracza, jakimś tworem, którego gracz wykorzystuje w doświadczaniu środowiska wirtualnego. Przechodzenie przez kolejne etapy gry, pokonywanie trudności, odnoszenie sukcesów i porażek jest tym, co przywiązuje gracza do postaci i sprawia, że utożsamia się on z tym awatarem, a tym samym buduje on z nim więź, która bardzo często uzależnia.
  • Potrzeba samostanowienia. Chodzi tutaj o to, że gracz w grze posiada pewną możliwość sterowania procesem. Przykładowo w grze The Sims to grający ma decyzyjny wpływ na to, jak będzie się toczyło życie Simów – czy będą bogaci, czy będą mieszkali w domu z ogrodem, czy może w bloku osiedlowym? Wszystko jest w rękach gracza i zależy od niego.
  • Potrzeba przynależności, również związana z graniem, jest nazywana też potrzebą afiliacji i łączy się z potrzebą bezpieczeństwa. W wirtualnej przestrzeni zaspokajana ona może być przez media społecznościowe czy też zrzeszające graczy grupy wewnątrz tych mediów. W środowisku gier online gracze spotykają się i wchodzą we wzajemne interakcje za pomocą swoich awatarów. Bycie częścią takiej grupy korzystnie wpływa na poczucie przynależności i poprzez zaspokojenie podstawowych potrzeb prowadzi do poprawy dobrostanu psychicznego.

Przykłady sukcesów w lokalizacji gier

Assassin’s Creed 

Assassin’s Creed został początkowo opracowany w języku angielskim i francuskim z ukierunkowaniem na rynek kanadyjski i europejski, jednak firma dostrzegła potencjał i znaczenie rynku arabskiego. Napotkano jednak pewną przeszkodę w procesie, ponieważ istnieje ponad 50 różnych dialektów arabskich. By rozwiązać ten problem, zastosowano nowoczesny,  ustandaryzowany format języka arabskiego, tak aby zapewnić szerokie zrozumienie arabskojęzycznym fanom Assassin’s Creed. Ten krok niewątpliwie był strzałem w dziesiątkę, ponieważ jak wynika z najnowszego raportu finansowego firmy, Ubisoft zanotował rekordową pierwszą połowę 2023 roku, generując w tym okresie ogromne przychody w wysokości 836 mln euro (885,2 mln dolarów), co stanowi wzrost o 14,3% w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku[1].

Angry birds

Angry Birds – gra stworzona przez fińskiego dewelopera Rovio Entertainment i jedna z najczęściej pobieranych gier wszechczasów, która ma nawet własną serię filmów! Nie ma wątpliwości, że największy światowy sukces Angry Birds nie byłby możliwy bez lokalizacji, dzięki której gra przemawia do odbiorców na całym świecie. W czwartym kwartale 2022 r. wydawca Angry Birds, Rovio, odnotował przychody w wysokości aż 76,9 mln euro. 63% sprzedaży gier Angry Birds miało miejsce w USA, 6% w Niemczech, 5% w Wielkiej Brytanii, 3% w Kanadzie i 2% w Korei. W 2022 r. Angry Birds 2 zajmowało 9. miejsce w kategorii gry/rekreacyjne w Google Play w USA. Takie wyniki świadczą o tym, że lokalizacja gry jest niewątpliwie kluczem do tego, by gra stała się niezwykle dochodowym interesem.

Grand Theft Auto

Z pewnością jedna z najpopularniejszych gier wszech czasów, która została zlokalizowana na wiele języków (m.in.: angielski, hiszpański, francuski, niemiecki, włoski, rosyjski). Największym wyzwaniem okazała się lokalizacja na rynek japoński, z uwzględnieniem różnic kulturowych i przepisów cenzury. Proces lokalizacji polegał na dostosowaniu zawartości gry do japońskiego prawa, a także zmianie niektórych elementów gry, takich jak projekt postaci i elementy graficzne, aby lepiej odpowiadały lokalnym preferencjom, ponieważ Japonia bardzo rygorystycznie przestrzega przepisów dotyczących cenzury. Cały proces okazał się sukcesem, ponieważ według wykresów z Media Create z 2023 roku Grand Theft Auto 5 sprzedało się w większej liczbie egzemplarzy niż jakikolwiek inny zachodni tytuł wydany wcześniej w Japonii.

[1] https://www-ubisoft-com.translate.goog/en-us/company/about-us/investors?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc&_x_tr_hist=true

Posty powiązane

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.