Localization Maturity Model

Rynek globalny cały czas się rozwija i coraz więcej firm podejmuje decyzję o rozpoczęciu współpracy zagranicznej. Jedynym skutecznym sposobem na odniesienie sukcesu na rynku międzynarodowym jest komunikowanie się z klientami w zrozumiałym dla nich języku. W biznesie same tłumaczenia nie wystarczą. Trzeba skupić się na stworzeniu jednej strategii, dzięki której wszystkie działania firmy będą spójne i przede wszystkim zrozumiałe dla klientów zagranicznych. Taki rezultat może przynieść tylko lokalizacja. Wspaniałą wiadomością jest to, że obecnie lokalizacja w tłumaczeniach jest łatwiejsza niż kiedykolwiek. Przyjrzymy się bliżej modelowi dojrzałości lokalizacji.

Perspektywa wdrożenia spójnej strategii lokalizacyjnej może być bardzo zniechęcająca, w szczególności dla nowych firm na arenie międzynarodowej, ale i dla dużych przedsiębiorstw, które posiadają rozbudowane struktury. Skomplikowany proces lokalizacji dodatkowo jeszcze utrudniają takie czynniki jak postępująca transformacja cyfrowa czy coraz większa konkurencja. Z tego względu nawet firmy, które dopiero zaczynają działać na rynku globalnym, potrzebują wdrożenia wysoce zaawansowanych procesów lokalizacji, aby móc wyróżnić się na tle konkurencji.

Firmom mierzącym się z trudami lokalizacji z pomocą przychodzi LMM, który dostarcza praktycznych wskazówek dotyczących szybkiego rozwoju dojrzałości lokalizacyjnej i pozwala zapewnić jak najlepszą globalną obsługę klienta.

LMM przenosi lokalizację na nowy poziom

Model dojrzałości lokalizacji (ang. Localization Maturity Model) został opracowany w 2006 roku przez CSA Research i od tego czasu doczekał się już kilku aktualizacji. Najnowsza wersja Localization Maturity Model 3.0. opiera się danych, zebranych z 90 globalnych firm, działających w 15 różnych państwach[1]. Wdrożenie w firmie LMM daje pewność, że wszelkie działania związane z lokalizacją marki, produktu czy usługi są realizowane w sposób profesjonalny i dopasowany do unikalnych potrzeb zarówno całego rynku, jak i samego przedsiębiorstwa.

LMM dostarcza wzorców z zakresu usług tłumaczeniowych, które pozwalają zrozumieć funkcjonujące i stosowane na świecie procedury lokalizacji. Dzięki temu zarówno firma korzystająca z usług językowych, jak i dostawca tłumaczeń otrzymują odpowiedź, jakie usługi lokalizacyjne będą najefektywniejsze w przypadku danego przedsiębiorstwa, czyli tym samym dla jego klientów. LMM pozwala również ocenić obecny poziom lokalizacji w przedsiębiorstwie i wskazuje, co należy usprawnić w zakresie dotychczas stosowanych procedur i praktyk lokalizacyjnych.

Sposób działania Localization Maturity Model

Struktura LMM została podzielona na dziewięć poziomów dojrzałości lokalizacyjnej, określanych również etapami. Na każdym poziomie zachodzi pewien strategiczny proces, który ma na celu przenieść firmę do kolejnego etapu. Osiągnięcie ostatniego, dziewiątego etapu, oznacza wdrożenie pełnej lokalizacji. W modelu LMM identyfikuje się cztery poziomy niedojrzałości lokalizacyjnej (zniechęcenie, pogardę, przeszkadzanie i zaniedbanie), po których następuje pięć kolejnych poziomów dojrzałości lokalizacyjnej.

  1. Etap reaktywności – na pierwszym poziomie dojrzałości firma nie posiada wdrożonych żadnych planów ani strategii w zakresie działań globalizacyjnych.
  2. Etap powtarzalności – w firmie wdrożono już kilka procesów, a niektóre z nich są regularnie aktualizowane i używane. Opracowywane są wielojęzyczne strategie treści i tworzony jest zespół ds. lokalizacji, który odpowiada za przebieg procesów lokalizacyjnych w przedsiębiorstwie.
  3. Etap zarządzania – zarządzanie lokalizacją odbywa się w sposób aktywny i bardziej formalny. Przedsiębiorstwa na tym poziomie zaczynają działać odważniej i łączą strategię dotyczącą działalności zagranicznej z ważnymi celami biznesowymi, czy korporacyjnymi.
  4. Etap optymalizacji – na tym etapie istnieje zoptymalizowany i efektywnie zarządzany system lokalizacji. Jest on priorytetowy dla firmy, dlatego przestrzegane są wszelkie standardy i procesy z nim związane. Wykorzystywane narzędzia są również udostępniane wewnętrznym pracownikom. W fazie optymalizacji eksperci z zespołu ds. lokalizacji powinni dążyć do tego, aby stać się również ekspertami w zakresie biznesu międzynarodowego.
  5. Etap przejrzystości – w przedsiębiorstwie istnieją efektywne systemy, procesy i narzędzia w zakresie zarządzania lokalizacją, które są stale ulepszane i skalowane. Lokalizacja jest integralną częścią firmy i na niej są oparte wszystkie produkty i planowanie wydania[2].

Na każdym poziomie LMM oferuje kompleksowe wskazówki, w jaki sposób przejść do następnego, bardziej zoptymalizowanego etapu. Dzięki temu przez cały czas model dojrzałości lokalizacji umożliwia stopniowe i jednocześnie szybkie ulepszanie lokalizacji w firmie, aż osiągnięta zostanie pełna dojrzałość.

Sukces lokalizacji w firmie

Realizacja LMM pozwala firmom wybierać najlepszych dostawców, tworzyć solidne i skuteczne strategie, wdrażać usprawnione procesy, wykorzystywać optymalne narzędzia oraz konfigurować najważniejsze wskaźniki KPI.

 

W dłuższej perspektywie wdrożenie LMM przynosi ogromne oszczędności finansowe. Możliwość ponownego wykorzystania tych samych treści eliminuje powielanie wysiłków i pozwala uwolnić dodatkowe zasoby w przedsiębiorstwie. Ponadto spójne treści mają wpływ na odbiór marki przez klientów, gdy ta rozpocznie już globalne działania na arenie międzynarodowej.

Jak zacząć pracę z LMM?

Aby rozpocząć pracę z LMM i po kolei pokonywać poszczególne etapy modelu, warto w pierwszej kolejności obiektywnie ocenić dotychczasową kulturę tłumaczeniową w firmie. Przede wszystkim należy skupić się na tym, w jaki sposób podejmowane są w firmie decyzje dotyczące wdrażania nowych procesów i technologii. Istotne jest również ocenienie relacji pomiędzy tłumaczeniami (lokalizacjami) a kulturą odbiorców w kraju, do którego kierujemy ofertę.

Na podstawie powyższych wniosków można stworzyć solidną strategię, która pozwoli osiągnąć lokalizacyjne cele. Przede wszystkim należy skupić się na celach długoterminowych. Dobrą praktyką jest angażowanie jak największej liczby pracowników do tworzenia strategii LMM. Dzięki temu, gdy zostanie już wdrożona, będzie stanowiła część strategii całej firmy, a osoby tworzące przedsiębiorstwo dostrzegą jej wartość.

Aby usprawnić wdrażanie LMM, warto również rozważyć współpracę z doświadczonym partnerem w zakresie lokalizacji. W Skrivanku już od 25 lat skutecznie pomagamy firmom w optymalizacji procesów lokalizacyjnych. Nasi eksperci są do Państwa dyspozycji. Sprawnie realizujemy zarówno duże, jak i małe projekty, zachowując tę samą wysoką jakość. Wspólnie opracujemy strategię globalizacji dostosowaną do konkretnych potrzeb Państwa firmy.

[1] https://rubric.com/en-US/blog/how-the-localization-maturity-model-can-make-your-organization-more-streamlined/

[2] https://www.apex-translations.com/localization-maturity-model/

https://www.smartling.com/resources/101/what-is-the-localization-maturity-model-and-how-do-i-get-to-the-next-step/

Posty powiązane

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.