Istnieją nazwy, które od razu zapadają w pamięć, są „chwytliwe” i znane w wielu zakątkach świata. Takie, które – gdy tylko o nich pomyślimy – od razu przywodzą na myśl konkretny produkt. Nazwy te nie są dziełem przypadku – powstają w procesie namingu, który wymaga od twórcy kreatywności i znajomości grupy docelowej.
Czym w zasadzie jest naming? Tak nazywamy proces tworzenia nazwy marki, produktu, usługi czy firmy. W biznesie stworzenie nazwy jest elementem kluczowym do zbudowania marki, która będzie wyraźnie wyróżniać się na tle konkurencji i przyciągnie uwagę odbiorców. Nie jest to proste zadanie, ale dobrze wykreowana nazwa daje dużą gwarancję osiągnięcia sukcesu.
Jeden z naszych klientów zgłosił się do nas z prośbą o zrealizowanie analizy nazw i wytypowanie najlepszego możliwego wariantu. Klient samodzielnie przygotował kilka konkretnych pomysłów, spośród których należało przygotować finalnie trzy raporty dla wybranych docelowo nazw.
W przypadku tego projektu istotna była dla nas informacja, że klient poszukuje nazwy na rynek niemiecki, dla sklepu internetowego specjalizującego się w sprzedaży elektroniki. Klient podkreślił również, że chciałby, aby nazwa była odbierana jako męska.
Zlecenie zostało oddane w ręce jednego z naszych native speakerów, specjalizującego się w tego typu projektach. Praca została podzielona na dwa etapy.
Pierwszy etap obejmował wykonanie analizy wstępnej przesłanych przez klienta nazw w wybranym języku (w tym przypadku w języku niemieckim). Native speaker dokonał oceny nazw zaproponowanych przez klienta wg sporządzonych przez nas kryteriów. Słowa były analizowane np. pod kątem tego, czy budzą negatywne odczucia u odbiorcy (w kontekście kulturowym, religijnym itp.), czy wyróżniają się na tle innych, są łatwe do zapamiętania i wymówienia. Podczas wykonywania tego zadania native speaker podzielił się również swoją subiektywną oceną w odniesieniu do zaprezentowanych nazw i wytypował trzy, w jego odczuciu, najlepsze propozycje. Dzięki temu, że to zadanie powierzone zostało osobie, dla której język niemiecki jest językiem ojczystym, zyskaliśmy pewność, że nazwy zostaną dobrze osadzone kulturowo, a co za tym idzie – trafią do odpowiedniego grona odbiorców.
Drugi etap obejmował wykonanie analizy właściwej trzech nazw, które zostały wytypowane przez klienta po zaprezentowaniu mu analizy wstępnej. W tym przypadku każda z propozycji została szczegółowo opisana – wzięto pod uwagę kryterium poprawnościowe (poprawność słowotwórcza, ortograficzna itp.), artykulacyjne (wymowa w odniesieniu do systemu fonetycznego właściwego językowi) i semantyczne (znaczenie nazwy, jej czytelność i spójność). Tak szczegółowa analiza, wraz z odpowiednim podsumowaniem każdej z nazw, została następnie przekazana naszemu klientowi, który dzięki odpowiednio stworzonym, dogłębnym raportom mógł podjąć ostateczną decyzję o wyborze właściwej nazwy dla swojej działalności.
Myślisz o działaniu na rynku międzynarodowym? Potrzebujesz stworzenia nazwy szytej na miarę twoich potrzeb? W Skrivanku oferujemy pełne wsparcie w tym zakresie – od pomysłu do jego pełnej realizacji. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty!