Dlaczego użytkownicy spędzają na niektórych stronach kilka minut i uważnie czytają znajdujące się tam teksty, a z innych wychodzą zaledwie po kilku sekundach?
Wpływ na to ma skuteczna lokalizacja, która zwiększa user experience i user engagement. Sprawdź, co oznaczają te obco brzmiące terminy i jak zadbać o jakość treści.
SPIS TREŚCI
User experience i user engagement w content marketingu – czym są?
Zacznijmy od początku: czym w zasadzie są user experience i user engagement? Prosto mówiąc, user experience, znany również pod skrótem UX, to łatwość, z jaką poruszasz się po stronie lub korzystasz z aplikacji.
Jeśli wszystko jest intuicyjne, przyjemne i bezproblemowe, to znak, że UX stoi na wysokim poziomie. Natomiast user engagement oznacza zaangażowanie użytkownika – jak aktywnie korzysta on z aplikacji lub serwisu, czy chętnie do niego wraca oraz na jak długo się zatrzymuje.
Jak lokalizacja wpływa na user experience i user engagement?
Wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę, która jest w Twoim języku, pokazuje ceny w znanej walucie i sugeruje produkty popularne w Twojej okolicy. To wszystko sprawia, że czujesz się swobodnie. Dzięki lokalizacji strony i aplikacje stają się bardziej przystępne, a to podnosi jakość użytkowania i sprawia, że chętniej się angażujesz, dłużej korzystasz z portalu, a często również kupujesz reklamowane na nim produkty.
Content marketing i lokalizacja
Lokalizacja content marketingu to dostosowywanie treści cyfrowych, aby były bardziej przyjazne dla użytkowników z danego regionu świata. Polega na kompleksowym tłumaczeniu tekstu na inny język, dostosowaniu nawiązań kulturowych, zamienieniu walut i jednostek miar.
Jak lokalizacja wygląda w praktyce w poszczególnych obszarach?
Skuteczna lokalizacja w e-commerce oznacza między innymi, że sklep internetowy automatycznie wyświetla ceny w walucie lokalnej i uwzględnia lokalne święta w promocjach. Użytkownicy z Polski będą widzieli specjalne okazje na Dzień Matki 26 maja, a nie 30 marca, gdy święto obchodzi się w Wielkiej Brytanii.
W mediach społecznościowych lokalizacja tworzy bardziej zaangażowaną społeczność. Gdy posty nawiązują do lokalnych wydarzeń i żartów, obserwujący czują, że dany profil naprawdę rozumie ich codzienność i mają większą chęć do podjęcia interakcji.
Uczniowie lepiej przyswajają wiedzę, gdy mogą odnieść ją do własnych doświadczeń. Lokalizacja materiałów edukacyjnych powinna skupiać się na informacjach bliskich dla danego kręgu kulturowego.
Lokalizacja pomaga tworzyć bardziej osobiste treści i zmniejsza współczynnik odrzuceń, czyli odsetek sesji, podczas których czytelnicy wyszli z Twojej strony bez przejścia na inne podstrony lub wykonania akcji. To buduje lepsze doświadczenie i większe zaangażowanie.
Jak dostosowanie treści do lokalnych preferencji poprawia UX?
Lokalizacja to przemyślane dostosowywanie stron internetowych do lokalnych realiów. Gdy użytkownik widzi naturalnie wyglądającą dla niego treść, natychmiast czuje większy komfort korzystania z witryny.
Nie wystarczy poprawnie przetłumaczyć słowa; trzeba znać kontekst, lokalne idiomy, a nawet popularne w danym regionie żarty. Polski tekst zrozumieją także użytkownicy z Czech czy Słowacji, ale jeśli przetłumaczymy go poprawnie, a następnie dodamy odniesienia do danej kultury, zwiększymy zaangażowanie tych odbiorców.
Gdy ktoś robi zakupy w sklepie online, który automatycznie wyświetla ceny w jego lokalnej walucie, nie musi tracić czasu na przeliczanie kosztów. To samo tyczy się jednostek miar – dla Amerykanina przeliczanie centymetrów na cale jest uciążliwe i zniechęca do dłuższej wizyty na stronie.
Kulturowe nawiązania to wisienka na torcie. Mogą one dotyczyć lokalnych celebrytów albo wydarzeń znanych na cały kraj, które jednak nadają treści „swojskość”.
Lokalizacja ma ogromny wpływ na to, jak często i jak intensywnie użytkownicy wchodzą w interakcję z treściami na stronie. Znacząco wpływa na czas spędzony na witrynie oraz na wskaźniki konwersji. Gdy użytkownik od razu rozpoznaje, że treści zawierają wartościowe informacje — automatycznie spędza więcej czasu na przeglądaniu serwisu.
Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google za pomocą lokalizacji
Twoja strona powinna mówić językiem Twoich użytkowników. Nie chodzi tylko o przetłumaczenie tekstów, ale o ich adaptację, aby odpowiadały lokalnej kulturze. Jeśli wchodzisz np. na rynek japoński, strona www powinna mieć dość formalny ton, który jest tam ceniony.
Frazy kluczowe
Na każdym rynku popularne są inne zapytania, które użytkownicy wpisują w Google. Powinieneś znaleźć te frazy i umieścić je w treści swojej strony. Pomogą Ci w tym odpowiednie narzędzia, np. Google Keyword Planner.
Lokalne domeny
Używaj lokalnych domen – są one najbardziej intuicyjne dla użytkowników. Dla Polski jest to „.pl”, Niemiec – „.de” dla Niemiec, a Japonii – „.jp”. Daje to użytkownikom sygnał, że Twoja strona została dostosowana do ich regionu. Hosting w danym kraju poprawia szybkość ładowania strony, co stanowi kolejny plus dla SEO.
Backlinki
Budowanie linków z lokalnych, autorytatywnych stron może znacząco zwiększyć Twoją widoczność. Jest to oznaka, że Twoja strona ma znaczenie dla danego rynku i dlatego będzie pozycjonować się wyżej w rankingu Google.
Rynki się zmieniają, a wraz z nimi transformacjom ulegają trendy w wyszukiwaniach i strony internetowe. Regularnie analizuj swoje wyniki i dostosowuj strategię, aby być zawsze o krok przed konkurencją.
Optymalizacja strony internetowej dla algorytmów Google
Optymalizacja strony internetowej pod kątem algorytmów Google zwiększa widoczność w przeglądarce i przyciąga większą liczbę potencjalnych klientów. Sprawdź, co wpływa na pozycjonowanie.
Wartościowe treści
Google premiuje strony oferujące przydatną wiedzę napisaną w jasny sposób. Treść powinna być bogata w słowa kluczowe związane z tematyką strony. Regularne publikowanie nowych artykułów i postów zachęca algorytmy Google do częstszego indeksowania strony.
Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych
Za pośrednictwem urządzeń mobilnych Internet przegląda 52,81% użytkowników (za: DataReportal). Z tego powodu Google przykłada dużą wagę do responsywności stron. Witryna zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych powinna szybko się ładować i być prosta w nawigacji.
Szybkość ładowania strony
Google kładzie duży nacisk na szybkość działania strony, ponieważ ma to wpływ na satysfakcję użytkowników. Aby przeanalizować ten parametr, warto skorzystać z narzędzia Google PageSpeed Insights.
Bezpieczeństwo strony
Implementacja certyfikatu SSL i przejście na protokół HTTPS to wymóg w trosce o bezpieczeństwo danych użytkowników i ważny czynnik rankingowy w Google. Strony bez certyfikatu mogą być oznaczone jako niebezpieczne, a to negatywnie wpłynie na ich widoczność.
Optymalizacja SEO on-page
Zmiany w kodzie html – metatagi, czyli tytuł strony i opis meta, powinny zostać zoptymalizowane pod kątem odpowiednich słów kluczowych. Ważne są również nagłówki (H1, H2, itd.), struktura treści (podział na akapity) i linkowanie wewnętrzne, dzięki którym roboty wyszukiwarek łatwiej odnajdują się na stronie internetowej.
Budowanie linków zwrotnych
Wysokiej jakości backlinki z zaufanych źródeł poprawiają znacząco pozycjonowanie strony. Ważna jest nie tylko ilość, ale przede wszystkim jakość linków prowadzących do Twojej witryny.
Optymalizacja dla fraz długiego ogona
Długie frazy kluczowe, które dokładnie odpowiadają intencji wyszukiwania użytkownika, przynoszą lepsze rezultaty.
Implementacja powyższych kroków zwiększy widoczność Twojej zlokalizowanej strony w wyszukiwarce, a także poprawi ogólną jakość i użyteczność strony dla odwiedzających, co będzie skutować wysokimi wynikami wyszukiwania.
O czym trzeba pamiętać podczas lokalizacji pod kątem UX?
Lokalizacja pod kątem UX jest przeprowadzana po to, aby strona internetowa naturalnie wpasowała się w kontekst kulturowy i możliwości techniczne użytkownika z danego regionu. Publikacja treści i elementy interfejsu powinny być dostosowane do oczekiwań lokalnych użytkowników. Może to obejmować zmianę układu elementów na stronie (np. przycisków CTA czy rozmieszczenia tekstu i grafik), aby lepiej pasowały do układu, który dobrze zna.
Treść powinna być dostosowana do lokalnych przepisów dotyczących dostępności i prywatności, aby uniknąć problemów prawnych. W Europie jest to RODO.
Nie ma lepszego sposobu, aby dowiedzieć się, czy Twoje działania lokalizacyjne są skuteczne, niż bezpośrednie testowanie produktu z użytkownikami z danego regionu. Feedback pomoże ci zidentyfikować błędy i niedociągnięcia, które mogły Ci umknąć.
Zyskaj w oczach potencjalnych klientów – profesjonalna lokalizacja
Chcesz, aby Twoja strona internetowa przemawiała do użytkowników z różnych części świata? Skorzystaj z pomocy specjalistów, a zyskasz w oczach potencjalnych klientów.
Nasze usługi lokalizacji nie ograniczają się do tłumaczenia tekstów. Zajmujemy się kompleksowym dostosowaniem interfejsu użytkownika. Dzięki współpracy z nami Twoja strona stanie się atrakcyjna dla międzynarodowej publiczności, co przełoży się na wzrost zaangażowania i sprzedaży.
Nie pozwól, aby bariery kulturowe stanowiły przeszkodę w rozwoju Twojego biznesu. Zadbaj o swoją komunikację z biurem tłumaczeń Skrivanek.
Obrazy znajdujące się w tekście zostały wygenerowane przy pomocy AI.