Trudne słówko tygodnia: oferowanie kontra ofertowanie
Tym razem bardzo specyficzna para na styku języka ogólnego i specjalistycznego. Przypominamy: oferowanie to składanie oferty, propozycji, zachęty do kupna towaru lub usługi. Oferowanie może dotyczyć również „zasobów” niematerialnych (oferta współpracy, pomocy, pracy). W tym znaczeniu synonimem naszego słowa będzie „proponowanie”.
Można również „oferować się” – w znaczeniu zgłaszania chęci i wyrażania gotowości do działania na czyjąś rzecz („Pomogę wam zanieść bagaże – zaoferował się Kazimierz”).
Ofertowanie pojawia się z kolei w kontekście zamówień publicznych i przetargów, i jest to czynność związana z wymogiem przeprowadzenia oficjalnego postępowania w celu wyłonienia dostawcy usługi lub produktu.
Należy pamiętać, że procedurę ofertowania przeprowadza (organizuje) podmiot zwany zamawiającym, a podmioty biorące udział w postępowaniu, czyli potencjalni wykonawcy składający swoje oferty, to oferenci. Innymi słowy, w kontekście zamówień publicznych: zamawiający ofertuje, oferent oferuje. Uff. 🙂
Chcesz dotrzeć ze swoimi kosmetykami do zagranicznych klientek i potrzebujesz lokalizacji sklepu online? A może otrzymałeś wyniki badań z kliniki w Chicago i nie jesteś pewien, czy właściwie je rozumiesz? Nasz tłumacz angielsko polski wykona zarówno tłumaczenie dokumentacji medycznej i urzędowej, jak i lokalizację platformy sprzedażowej czy strony www.