Trudne słówko: agent kontra ajent
Agent (od łac. agere – poganiać, prowadzić, czynić, zarządzać) to przedstawiciel przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest zwykle pośredniczenie w zawieraniu umów oraz pozyskiwanie klientów i bezpośrednia współpraca z nimi. Określenie „agent” jest także standardowym terminem używanym w branży nieruchomości i ubezpieczeń oraz w obszarze spraw celnych. Mimo oczywistych różnic w każdym przypadku zakres obowiązków agentów w biznesie obejmuje reprezentację, kojarzenie stron transakcji i doradztwo.
Agentem nazywamy także osobę reprezentującą artystę (aktora, pisarza itp.) w kontaktach z potencjalnymi zleceniodawcami; osobę, która zajmuje się kalendarzem i reklamą (kiedyś również impresario; dzisiaj najczęściej menedżer). „Coraz częściej o honorariach aktora rozmawia agent. Negocjuje warunki umów, terminy nagrań. Promuje młode, jeszcze mało znane twarze, robi zdjęcia próbne, pilnuje castingów i rozsyła producentom kasety demo”.
Agent to także oczywiście tajny wysłannik jakiejś organizacji, w tym struktur państwowych (agent dyplomatyczny) i wywiadowczych oraz funkcjonariusz niemundurowej policji („Rosjanin czystej krwi, był i jest agentem Federalnej Służby Bezpieczeństwa”).
W ostatnim czasie możemy także zauważyć, że do polszczyzny próbuje się przebić anglicyzm agent, rozumiany jak czynnik w ramach procesu lub reakcji.
Jeśli chodzi o ajenta, to swego czasu znaczenie tego słowa pokrywało się z agentem – etymologicznie słowo „ajent” powstało na bazie miękkiej wymowy słowa agent (agient). Można zatem było określić jako ajenta pośrednika w sprawach handlowych i osobę zawierającą transakcje na rzecz reprezentowanej firmy.
Dzisiaj jednak, zgodnie ze słownikową definicją, ajent to: „osoba dzierżawiąca od jakiejś instytucji placówkę handlową, usługową itp.”. Warto zapamiętać, że ajencja mieści się gdzieś pomiędzy zatrudnieniem etatowym a działaniem w charakterze franszyzobiorcy. Ajent nie musi posiadać środków finansowych, aby założyć własny punkt handlowy czy usługowy – wystarczy, aby znał daną branżę i umiał zarządzać ludźmi, gdyż zwykle działa w roli kierownika dzierżawionej placówki. Ajentów spotkamy zatem na przykład w popularnej sieci sklepów spożywczych z zielonym płazem w logo.