Trudne słówko: prospektowy kontra prospektywny
Dzisiejsza para słów to w zasadzie tylko pretekst do krótkich rozważań na temat rodzajów publikacji reklamowych, ale zacznijmy od początku. Oba określenia wywodzą się od łacińskiego rzeczownika prospectus oznaczającego widok, widoczność i wygląd (w malarstwie prospektem nazywa się widok miasta lub zespołu budowli). Przymiotnik „prospektowy” – może niezbyt często używany, ale jak najbardziej poprawny to „mający związek z prospektem”, „dotyczący prospektu” lub też „przedstawiony w prospekcie” („Nowe rozporządzenie zastąpi dyrektywę prospektową i ma być stosowane bezpośrednio, bez konieczności implementacji”).
Prospektywny zaś to taki, który dotyczy projektów na przyszłość, odnoszący się do przyszłości („…czy w 10 lat po rozpoczęciu polskich przemian, przy końcu dekady projekt ustawy dekomunizacyjnej i ta debata mają sens? W moim przekonaniu mają głęboki sens, sens prospektywny, związany z przyszłością Polski”).
Zastanówmy się jednak, czym jest sam prospekt i czym różni się np. od ulotki czy folderu. Według definicji słownikowej prospekt to „druk reklamowy, zapowiadający nowe wydawnictwo, przedsięwzięcie, towar itp.” – w tym sensie prospekt dotyczy właśnie „widoków na przyszłość”. Dobrym przykładem będzie tu specjalistyczny dokument zwany prospektem emisyjnym, publikowany przez emitenta papierów wartościowych i przedstawiający warunki tzw. oferty publicznej.
Ze swej natury prospekt jest więc dokumentem kompleksowym o dużej objętości, dlatego też nazwa ta jest powszechnie stosowana w branży turystycznej czy samochodowej – prospekt wyczerpująco przedstawia bowiem ofertę nie tylko w formie tekstowej, ale także graficznej. To właśnie „grubość” odróżnia prospekt od folderu, który jest jednokrotnie złożonym arkuszem papieru, a więc zawiera jedynie cztery strony. Prospektowi bliżej do broszury, która, zgodnie z definicją obowiązującą w branży reklamowej może zawierać maksymalnie 64 strony (w księgarstwie i bibliotekarstwie dolna granica to 5, a górna – 48 stron). Najdalej do prospektu będzie z kolei ulotce – drukowi najbardziej ulotnemu w sensie trwałości i aktualności informacji, zwykle pojedynczej kartce lub małej broszurce o objętości nie większej niż cztery strony.
Poradnik języka polskiego!
Zdobądź zbiorcze zestawienie słówek tygodnia wraz z objaśnieniem i poszerzaj swoją wiedzę z języka polskiego.
Wypełnij formularz, aby otrzymać link do poradnika na adres e-mail: