biuro tłumaczeń skrivanek

Słówko tygodnia – „personifikacja kontra personalizacja”

personifikacja kontra personalizacja

Trudne słówko: personifikacja kontra personalizacja

personifikacja kontra personalizacja

Dzisiejszy wpis zainspirowany został jednym z językowych blogów, gdzie autor słusznie przestrzega – przede wszystkim polityków – przed używaniem słów obcojęzycznych, których znaczenia się nie zna. Żeby nie być gołosłownym, bloger przytacza wypowiedź jednego z prominentnych działaczy partyjnych, który zarzucił dziennikarce personifikację… w znaczeniu uzależnienia od listy nazwisk – domagania się, aby rozmówca wskazał konkretne osoby, które obejmą dane stanowiska.

Choć personifikację łączy jednak z personalizacją wspólne pochodzenie: łacińskie słowo „persona” oznaczające osobę, to wyrazów tych nie można nigdy stosować zamiennie, o czym dany polityk najwyraźniej zapomniał. Użyte przez niego słowo personifikacja funkcjonuje jedynie jako określenie środka artystycznego wyrazu stosowanego przede wszystkim w poezji, którego synonimem jest „uosobienie”.

Z lekcji języka polskiego możemy przypomnieć sobie, że chodzi tu o przypisywanie albo zwierzętom, albo przedmiotom cech typowych dla ludzi. Pojęciem powiązanym, choć nie synonimem będzie tu tzw. ożywienie – warto sprawdzić, na czym polega różnica. Mianem personifikacji określimy też „postać uosabiającą coś” („Były premier jest dla niektórych personifikacją wszelkiego zła…”).

Czym z kolei jest personalizacja? W tym przypadku tradycyjnie mamy na myśli podkreślenie roli i znaczenia ludzkiej osoby („personalizacja władzy”). Obecnie jednak na pojęcie to natrafimy przede wszystkim w dwóch dziedzinach: informatyki i marketingu. W obu obszarach będziemy mieć na myśli to samo: nadanie czemuś charakteru osobistego, dostosowanie do potrzeb odbiorcy/użytkownika. Mamy więc np. personalizację stron internetowych (dostosowanie ich funkcji i wyglądu), dokumentów (naniesienie na nich danych posiadacza) czy oferty produktów i usług (wykonanie wszystkich czynności bazujących na posiadanej wiedzy o kliencie mających na celu jak najlepsze dopasowanie asortymentu do oczekiwań).

Posty powiązane

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.