Liczba turystów z Chin podróżujących po całym świecie gwałtownie rośnie. Z niedawno przeprowadzonych badań* wynika, że przeciętny Chińczyk w podróży jest skłonny dobrze zapłacić za wysoką jakość. Turyści z Chin odwiedzający USA wydają na przykład średnio 7200 dolarów na osobę.
Jakość nie jest jednak jedyną rzeczą pożądaną przez chińskich turystów. Są oni również zainteresowani dostępnością obsługi w ich własnym języku w miejscu zakwaterowania. Jednak większość hoteli, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, nie oferuje takiej możliwości. Badanie pokazało, że tylko 18% hoteli na świecie oferuje przewodniki turystyczne w języku chińskim, a tylko 21% planuje włączyć je do swojej oferty na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy. Jednocześnie tylko 17% badanych hoteli zatrudnia personel posługujący się językiem mandaryńskim, a mniej więcej tyle samo planuje zapewnić taką obsługę w nadchodzącym roku.
Chiński w hotelarstwie
Tak właśnie wygląda obecnie sytuacja w branży hotelarsko-gastronomicznej i to niezależnie od faktu, że dla 9% chińskich turystów najważniejszą usługą, jakiej oczekują od goszczących hoteli, jest posiadanie przewodników turystycznych w języku chińskim, a 7% za niezbędne uznaje posiadanie przez hotel chińskojęzycznej strony internetowej. Najbardziej pożądana jest oczywiście obsługa hotelowa mówiąca językiem mandaryńskim.
Pod tym względem oferta dla turystów z Chin jest oczywiście bardzo zróżnicowana, w zależności od regionu świata. Personelem posługującym się językiem mandaryńskim dysponuje 23% hoteli w regionie Azji i Pacyfiku. W Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce (tzw. regionie EMEA) ofertę taką ma 5% hoteli, podczas gdy w USA jest to zaledwie 1%. Nieźle wypada tu Ameryka Łacińska – 11%. W latach 2015–2016 najwięcej podróżnych z Chin zawitało do Japonii.
Szansa dla branży turystycznej
Przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilku lat liczba chińskich turystów odwiedzających USA ulegnie podwojeniu: z 2,59 mln odwiedzających w roku 2015 do 5,72 mln w roku 2021**. To otwiera praktycznie nieograniczone możliwości przed właścicielami hoteli, którzy zdecydują się oferować swoje materiały i usługi w języku chińskim. Zamożność chińskich obywateli i złagodzenie ograniczeń wizowych w wielu krajach otworzyły świat dla chińskich turystów. Wydaje się zatem, że natężenie ruchu turystycznego z tej części globu po prostu nadal musi rosnąć.
Warto, aby hotele i inne firmy z branży zakwaterowania oraz branży gastronomicznej podążyły za przykładem choćby hotelu Four Seasons w Georgetown (położonego w okolicach Waszyngtonu (DC)), który oferuje gościom chińską telewizję i prasę oraz już planuje wzbogacenie swojego menu o znaczną liczbę tradycyjnych chińskich potraw. Australia z kolei, w ramach tzw. planu strategicznego Chiny 2020, podejmuje liczne inicjatywy mające na celu przyciągnięcie chińskich turystów: od gigantycznych reklam wideo na stacjach metra w Pekinie po wspieranie projektów ułatwiających gościom z Chin regulowanie płatności za produkty i usługi.
Liczby wskazują, że nadszedł czas, aby i Państwo uwzględnili obecny trend w biznesplanie swojego przedsiębiorstwa. Bez względu na to, jakie pomysły mają Państwo na to, by zachęcić do przyjazdu gości z Chin, Skrivanek będzie w stanie stworzyć teksty idealnie dopasowane do potrzeb, które pozwolą Państwu osiągnąć założone cele.
* Chinese International Travel Monitor 2017 (Chiński rynek turystyki międzynarodowej 2017) – badanie marketingowe zrealizowane przez hotels.com we współpracy z IPSOS.