Sul sul!
Ważnym elementem każdej współpracy, zwłaszcza takiej, w której jesteś liderem, jest danie osobom w nią zaangażowanym odpowiedniego feedbacku. No właśnie – ale co to znaczy odpowiedni feedback?
Przede wszystkim nie jest to sucha krytyka albo ogólna pochwała. Efektem konstruktywnego feedbacku ma być pomoc w rozwoju danej osoby, konkretne wskazanie jej, w jakich obszarach może się poprawić, ale i zmotywowanie do dalszej pracy i pokazanie, że to, co robi, ma sens.
Dobry feedback powinien konkretnie odnosić się do danej sytuacji, a nie do charakterystyki jej odbiorcy; to nie ma być jej osądzenie. Będąca jej elementem krytyka musi być rzeczowa, aby osoba wiedziała, co konkretnie ma zrobić, aby następnym razem osiągnąć lepsze efekty. Warto wskazać konkretne narzędzia, które mogą w tym pomóc, oraz zaoferować swoje wsparcie.
Bardzo ważne jest uwzględnienie uczuć danej osoby. Niewłaściwą krytyką łatwo jest wywołać poczucie beznadziejności, pogorszyć Wasze relacje i przyczynić się do spadku motywacji odbiorcy wiadomości. Podczas przygotowywania feedbacku warto postawić się w sytuacji danej osoby i zastanowić, co my chcielibyśmy usłyszeć, a co by nas zraniło.
Kilka wskazówek dotyczących dawania feedbacku:
- skup się na konkretach – zastąp „źle wykonujesz swoją pracę” np. słowami „zauważyłem, że w ostatnim raporcie miałeś problem z tym zagadnieniem. Czy mogę Ci jakoś pomóc?”;
- bądź obiektywny – unikaj generalizacji, subiektywnych ocen, a w tym m.in. stosowania słów „zawsze” lub „nigdy”, „Ty jesteś…” na rzecz „Twoje zachowanie/praca…”;
- pozwól drugiej osobie odnieść się do Twoich uwag, zachęć ją do tego;
- przygotuj się emocjonalnie do rozmowy – jeśli jesteś zmęczony lub zirytowany i czujesz, że te uczucia mogą wpłynąć na Twoje słowa, przełóż rozmowę na inny termin;
- dostosuj wypowiedź do odbiorcy – zwróć uwagę na to, czy lepiej postawić na delikatność czy na bezpośredniość;
- pochwalić daną osobę możesz w obecności innych, kiedy jednak przekazujesz również krytykę, zrób to w cztery oczy – dzięki temu pozwolisz odbiorcy wiadomości uniknąć większego stresu i zażenowania, uszanujesz jej prywatność i dasz jej większą szansę na odpowiedź (być może źródłem problemu jest coś, o czym nie chciałaby ona mówić publicznie), odbiorca może też być dzięki temu bardziej skłonny do wprowadzenia zmian.
Sprawdzoną taktyką w dawaniu informacji zwrotnej jest tzw. zasada kanapki. Polega ona na tym, że zaczynamy i kończymy wypowiedź pozytywnymi uwagami, a konstruktywną krytykę umieszczamy w środku. Najpierw więc chwalimy postawę czy zachowanie danej osoby, później w konstruktywny sposób przedstawiamy elementy, które powinny zostać poprawione, jednocześnie próbując znaleźć rozwiązanie problemu, a w końcu chwalimy rozmówcę, zachęcamy go do zmiany, wyrażamy wiarę w to, że uda mu się zrealizować zaproponowane działania. Możemy też podkreślić, że jesteśmy gotowi do pomocy w osiągnięciu celu.
Więcej informacji na ten temat oraz konkretne przykłady skutecznego dawania informacji zwrotnej znajdziesz w artykule o feedbacku na stronie internetowej naszej szkoły. Czeka tam na Ciebie również więcej tekstów na temat związane z biznesem i oczywiście nauką języków obcych, a także tym, jak te dwie strefy łączyć ze sobą.
Skoro już wiesz, jak prawidłowo formułować feedback, możesz go też stworzyć w odniesieniu do tego newslettera. Napisz do mnie, co Ci się podobało, a co wymaga poprawy. Chętnie odpowiem również na wszelkie pytania – zarówno dotyczące treści podejmowanych w newsletterach, jak i tego, jak Skrivanek może Ci pomóc w różnych wyzwaniach związanych z językami obcymi. Czekam na wiadomość!
Havu bonan tagon!
Arturs
PS Zapewne domyślasz się, co oznaczają dzisiejsze powitanie i pożegnanie. Jeśli nie pamiętasz, z jakich są języków – podpowiem, że sztucznych i że wspominaliśmy już o nich w newsletterze – zajrzyj do innych tekstów na naszej stronie. 😉