biuro tłumaczeń skrivanek

Słówko tygodnia – “propagacja kontra propaganda”

propagacja kontra propaganda

Zacznijmy od tego, że z rzeczownikiem propagacja nie spotkamy się raczej w języku potocznym. Z terminem tym spotkamy się w nauce, np. w biologii, gdzie ma znaczenie bliskoznaczne do sformułowań: „rozmnażanie się, wydawanie potomstwa na świat”. O propagacji będą dyskutować także na przykład fizycy – w kontekście swobodnego rozchodzenia się fal. „W tej chwili na falach długich w ciągu całego dnia program I dostępny jest wszystkim mieszkańcom kraju, a po zapadnięciu zmroku, kiedy propagacja jest lepsza, dociera niemal do całej Europy, a także do północnej Afryki”. Propagacja pojawia się również w innych dziedzinach, m.in. w metrologii, informatyce, a nawet browarnictwie. Co innego z propagandą – w życiu codziennym pojawia się w nadmiarze, szczególnie w okresach wzmożonej aktywności politycznej, np. w czasie wyborów. Propagandą będą działania mające na celu upowszechnienie określonych opinii lub idei i pozyskanie dla nich zwolenników („Gdy istniała wyłącznie telewizja publiczna, przedstawiała widzom, oprócz tandetnej propagandy politycznej, bardzo wartościowe spektakle teatralne, reportaże z kraju i zagranicy, ambitne programy zajmujące się plastyką, literaturą itp. Wydawałoby się, że pojawienie się konkurencji w postaci nowych stacji nadawczych przyczyni się do pomniejszenia wad monopolisty, a poszerzenia oferty w ogóle”). Osoba zaangażowana w takie czynności w sposób profesjonalny to propagandysta (także: propagandzista) i jest to, co oczywiste, określenie raczej pejoratywne. Na pewno więc nie należy mylić propagandysty z propagatorem. Ten drugi zajmuje się teoretycznie tym samym: krzewi idee i poglądy, działa w charakterze rzecznika określonych spraw. Na czym zatem polega różnica? Propagandysta stosuje zwykle jakiegoś rodzaju manipulację, czy to intelektualną, czy emocjonalną, często też stara się narzucać określone treści odbiorcom – propaganda jest wtedy narzędziem indoktrynacji. Propagator z kolei ma z założenia czyste intencje i metody działania: próbuje coś upowszechnić i zjednać ludzi, na przykład dla jakiejś akcji, ale robi to w sposób nienarzucający i przejrzysty.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.