Oba dzisiejsze słowa pokrewne są określeniu „przedstawicielstwo”. Agencja będzie zwykle oddziałem instytucji, przedsiębiorstwa bądź urzędu zlokalizowanym z dala od centrali, w miejscu innym niż siedziba kierownictwa (por. ekspozytura). Z nazwą to spotkamy się więc często w rozległych strukturach banków oraz poczty, czyli dużych podmiotów typowo usługowych.
Agencją nazywa się również wszelkie podmioty świadczące usługi pośrednictwa. Najpopularniejszym oficjalnym skojarzeniem będą tu agencja prasowa i agencja fotograficzna – podmioty gromadzące informacje w formie tekstowej lub zdjęciowej i udostępniające je prasie, radiu, telewizji czy mediom elektronicznym.
Z agencją spotkamy się także często w branży ubezpieczeniowej, turystycznej, modowej czy w działalności marketingowej (agencja reklamowa, agencja interaktywna). No i nie możemy oczywiście zapomnieć o agencjach tłumaczeń!
Co ciekawe, samo słowo pochodzi od łacińskiego czasownika agere – prowadzić, działać, zarządzać, ale także… poganiać. Jeśli chodzi o agencje w strukturach rządowych czy też urzędowych, to w Polsce nazwa agencja zarezerwowana jest dla wyspecjalizowanego organu podlegającego pod ministerstwo (tu mieszczą się np. Agencja Rynku Rolnego, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa czy Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego).
Słowo agentura używane jest obecnie, choć rzadko, ze względu na negatywne skojarzenia, w odniesieniu do placówek urzędowych lub państwowych za granicą. Swego czasu jednak pojawiało się powszechnie w kontekście przedstawicielstwa o charakterze handlowym („Budynek przy ulicy Karolewskiej 1 został wzniesiony dla kupca, właściciela agentury handlowej zajmującej się handlem farbami i barwnikami…”).
Agenturą nazwiemy także zorganizowaną sieć agentów na terenie suwerennego państwa, służących obcemu państwu lub wrogim organizacjom międzynarodowym, a także samą szpiegowską placówkę. W definicji agentury mieszczą się także grupy tworzone przez tzw. agentów wpływu oraz dywersantów. „Każda […] przynależność do komunistycznej agentury lub współpraca z nią rzuca moralny cień na tego, kto się na nią zdecydował”.
Poradnik języka polskiego część 2!
Zdobądź zbiorcze zestawienie słówek tygodnia wraz z objaśnieniem i poszerzaj swoją wiedzę z języka polskiego.
Wypełnij formularz, aby otrzymać link do poradnika na adres e-mail: