Audyt dostępności
Od czerwca 2025 r. firmy w UE będą zobowiązane do zapewnienia dostępności cyfrowej. Przygotuj się już teraz i sprawdź, czy Twoja strona spełnia te wymogi!


Europejski akt o dostępności (EAA) wprowadza obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej m.in. stron internetowych, aplikacji mobilnych, e-booków oraz usług e-commerce. Kluczowym standardem, który określa, jak ta dostępność ma wyglądać w praktyce, są Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych – WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
Czym są EAA i WCAG??
Europejski akt o dostępności (European Accessibility Act) to dyrektywa Unii Europejskiej. Ta dyrektywa nakłada na firmy obowiązek dostosowania produktów i usług do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. przepisy te obejmują m.in. sklepy internetowe, banki, e-booki, aplikacje mobilne oraz strony firm oferujących różne usługi.
Jeśli Twoja strona nie spełnia wymogów dostępności, możesz narazić się na kary finansowe. Możesz też stracić zaufanie klientów.
WCAG to międzynarodowy zbiór wytycznych opracowany przez organizację W3C (World Wide Web Consortium). Ten zbiór wytycznych określa zasady tworzenia treści cyfrowych dostępnych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami – wzrokowymi, słuchowymi, ruchowymi i poznawczymi. Obecnie obowiązującym standardem prawnym w Unii Europejskiej jest WCAG 2.1 na poziomie AA. Już jednak rekomenduje się wdrażanie nowszej wersji WCAG 2.2. Ta wersja wprowadza dodatkowe kryteria, na przykład większe przyciski, bardziej widoczne zaznaczenia czy większą dostępność formularzy.
WCAG i EAA – co musisz wiedzieć?
- Europejski akt o dostępności wymaga zgodności z WCAG 2.1 AA dla stron i aplikacji publikowanych po 28 czerwca 2025 r.
- Wymóg zgodności z WCAG 2.1. AA dotyczy m.in. sklepów internetowych, bankowości online, platform e-learningowych (do nauki przez Internet), e-booków oraz terminali samoobsługowych.
- Niezgodność z WCAG może oznaczać ryzyko kar finansowych, utratę klientów i reputacji. Taka niezgodność może też spowodować wykluczenie niektórych użytkowników z dostępu do usług cyfrowych.
- Zapewnienie zgodności z WCAG zwiększa dostępność usług nawet dla 27 procent populacji UE, w tym osób starszych, osób z niepełnosprawnościami i użytkowników mobilnych.
Nie wiesz, czy Twoja strona spełnia te wymagania?
Wykonujemy audyt dostępności i pomagamy w dostosowaniu witryny – także w przypadku stron wielojęzycznych!
Jakie są korzyści z dostosowania strony do EAA?
- Unikniesz kar finansowych – wdrożenie zasad dostępności to wymóg prawny.
- Zwiększysz liczbę klientów – dostępność oznacza większy ruch na stronie i lepsze wyniki w wyszukiwarkach.
- Poprawisz wizerunek marki – pokażesz, że Twoja firma dba o otwartość na wszystkich i odpowiedzialność społeczną.
- Ułatwisz korzystanie wszystkim użytkownikom – dostępność cyfrowa odnosi się nie tylko do osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną. Jest również ważna w przypadku seniorów.
Jak możemy Ci pomóc?
- Audyt dostępności – sprawdzimy, które elementy strony wymagają poprawy.
- Wielojęzyczna usługa w jednym miejscu – nasz zespół pracuje we wszystkich językach europejskich.
- Dostosowanie strony do wymogów EAA – pomożemy Ci wprowadzić niezbędne zmiany. Należą do nich: uproszczenie języka, stworzenie alternatywnych opisów obrazków, dodanie napisów do materiałów wideo.
Ułatw dostęp do swoich treści. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o naszej usłudze. Zamów audyt dostępności.
Zaufali nam:

Zobacz, co jeszcze może Ci się przydać:
wspiera tworzenie treści dostępnych dla osób z różnymi potrzebami poznawczymi.
pozwalają sprawdzić, czy treści cyfrowe spełniają wymogi dostępności językowej.
zwiększa czytelność i zrozumiałość tekstów zgodnie ze standardami aktu o dostępności.
Jak przebiega audyt dostępności?
W ramach naszej usługi wspieramy klientów w pełnym procesie dostosowania ich stron internetowych i usług cyfrowych do wymogów Europejskiego aktu o dostępności. Nasz audyt dostępności obejmuje:
- Analizę i diagnostykę: Specjaliści rozpoczną pracę od przeprowadzenia szczegółowej analizy Twojej strony internetowej. Sprawdzą, czy strona spełnia kluczowe wymogi Aktu o dostępności i Wytycznych dotyczących dostępności, takie jak dostępność nawigacji, kontrast kolorystyczny, poprawność kodowania czy obecność alternatywnych opisów obrazków.
- Raport z rekomendacjami: Następnie otrzymasz szczegółowy raport z dokładną listą wykrytych niezgodności. Wskażemy, które elementy wymagają poprawy i dlaczego. Przedstawimy też konkretne rozwiązania, które pomogą Ci osiągnąć pełną zgodność z wytycznymi.
- Wsparcie we wprowadzeniu zmian: Nasi eksperci pomogą Ci wdrożyć niezbędne zmiany, abyś miał pewność, że Twoja strona jest w pełni dostępna. To nie tylko kwestia techniczna. To także wsparcie merytoryczne i doradztwo na każdym etapie.

Zapewnienie dostępności cyfrowej to nie tylko spełnienie wymogów prawnych. To przede wszystkim zadbanie o to, żeby klienci dobrze postrzegali Twoją markę, a także poszerzenie ich grona. Dzięki naszym usługom masz pewność, że Twoja firma będzie gotowa na nowe wyzwania, a Twoje usługi staną się dostępne dla każdego.
FAQ – Europejski Akt o Dostępności (EAA) i audyt dostępności
Czym jest Europejski akt o dostępności (EAA) i kogo dotyczy?
Europejski akt o dostępności (EAA – European Accessibility Act) to dyrektywa Unii Europejskiej. Ta dyrektywa zobowiązuje firmy do dostosowania swoich produktów i usług do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Od czerwca 2025 r. wymogi te obejmą sklepy internetowe, banki, aplikacje mobilne, e-booki oraz strony firm świadczących różne usługi.
Jakie elementy strony internetowej muszą zostać dostosowane?
To, jak projektować strony www i aplikacje mobilne zgodnie z EAA, wskazują Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Obejmują one 4 zasady, których wprowadzenie może wymagać wykonania wielu czynności (za: gov.pl):
1. Spraw, by użytkownicy mogli korzystać ze strony internetowej lub aplikacji za pomocą dostępnych dla nich zmysłów. Jak?
- Wyposaż obrazki i zdjęcia w opisy alternatywne (tzw. alt teksty). Dzięki nim osoby niewidome będą mogły się dowiedzieć, co one przedstawiają.
- Przygotuj transkrypcje materiałów audio i wideo. Filmy opatrz też napisami i audiodeskrypcją (mówiony opis tego, co widać na ekranie).
- Stosuj nagłówki, listy itp., aby tekst miał logiczną, przejrzystą strukturę.
- Wprowadź wyróżnienia, które nie opierają się tylko na kolorze.
- Wybierając kolory tekstu, postaw na takie, które będą się łatwo odróżniać od tła.
- Zadbaj o to, aby po powiększeniu tekstu o 200 czy nawet 400% treści i funkcje dalej były widoczne i łatwo dostępne.
- Zadbaj o responsywność, czyli o to, aby widok ekranu automatycznie dostosowywał się do szerokości ekranu danego urządzenia.
2. Spraw, by użytkownicy mogli znajdować i używać treści oraz funkcji niezależnie od tego, jak poruszają się po stronie. Obejmuje to przede wszystkim umożliwienie obsługiwania strony zarówno za pomocą samej myszki, jak i samej klawiatury, ale też:
- możliwość zatrzymywania i wyłączenia poruszających się treści;
- zrezygnowanie z migających elementów;
- umieszczenie linków pozwalających szybko przejść do danej treści;
- zadbanie o to, aby tytuły stron i nagłówki tekstów były zgodne z ich treścią i zrozumiałe;
- właściwe opisanie linków, aby było dokładnie wiadomo, dokąd one prowadzą;
- w przypadku formularzy – etykiety jasno wskazujące, co należy wpisać w danym polu;
- unikanie złożonych gestów na ekranach dotykowych, zastąpienie ich prostszymi;
- możliwość wyłączania i zmiany skrótów klawiaturowych.
3. Spraw, by użytkownicy rozumieli treści i sposób działania strony lub aplikacji. Tutaj ważną rolę odgrywają zasady tzw. prostego języka. W myśl tej reguły powinieneś też:
- wyjaśnić wszelkie użyte skróty;
- określić w kodzie strony/aplikacji, jaki jest język przedstawianych treści;
- zadbać o spójne działanie elementów na wszystkich podstronach i ich jednolity wygląd;
- zadbać o zrozumiałość formularzy – oprócz widocznych i zrozumiałych etykiet, o których mówiliśmy w poprzednim punkcie, również jasne komunikaty o błędach i podpowiedzi, jak je poprawić.
4. Spraw, by treści i funkcje działały poprawnie w wielu różnych programach użytkowników (nie tylko w przeglądarkach internetowych, lecz także np. czytnikach dla osób niewidomych). Ta zasada odnosi się do kwestii stricte technicznych, takich jak zgodność kodu z regułami HTML (podstawowego języka tworzenia stron).
Co grozi firmom, które nie dostosują swojej strony do nowych wymogów?
Brak zgodności z EAA może skutkować karami finansowymi, a także utratą klientów i negatywnym wizerunkiem marki. Coraz więcej osób zwraca uwagę na dostępność cyfrową, dlatego firmy, które spełnią te wymogi, zyskają przewagę konkurencyjną.
Jakie korzyści daje dostosowanie strony do EAA?
- Uniknięcie kar i spełnienie wymogów prawnych.
- Większa liczba użytkowników i lepsze wyniki w wyszukiwarkach.
- Poprawa wizerunku firmy jako nowoczesnej i otwartej na wszystkich.
- Łatwiejszy dostęp dla wszystkich użytkowników, w tym osób starszych i z niepełnosprawnościami.
Jakie produkty i usługi są objęte aktem?
Produkty i usługi objęte aktem to:
- sprzęt komputerowy i systemy operacyjne
- usługi bankowe
- terminale płatnicze
- bankomaty
- urządzenia do odprawy na lotnisku
- automaty biletowe
- książki elektroniczne i ich czytniki oraz usługi ich rozpowszechniania
- usługi handlu elektronicznego, sklepy internetowe
- usługi telekomunikacyjne
- usługi dostępu do usług medialnych z obrazem i dźwiękiem
- usługi związane z pasażerskim transportem drogowym, kolejowym, lotniczym i wodnym.
Jakie są podmioty objęte EAA?
Europejski akt o dostępności dotyczy:
- producentów przedmiotów objętych dyrektywą
- importerów wprowadzających na rynek europejski produkty z krajów spoza Unii Europejskiej
- dystrybutorów produktów objętych dyrektywą
- usługodawców.
Większość firm, zarówno państwowych, jak i prywatnych, musi stosować się do wszystkich wymogów dostępności od 28 czerwca 2025 r. Właściciele mikroprzedsiębiorstw (zatrudniających mniej niż 10 osób i o rocznym obrocie nieprzekraczającym 2 mln euro) są jednak z tego zwolnieni.
Jak możemy pomóc w dostosowaniu Twojej strony?
- Audyt dostępności – sprawdzimy, które elementy strony wymagają poprawy.
- Dostosowanie treści – uproszczenie języka, dodanie alternatywnych opisów obrazków (opisów przeznaczonych dla osób niewidomych) i napisów do wideo.
- Całościowe wsparcie – zapewniamy dostosowanie stron w wielu językach europejskich.
Nie czekaj do ostatniej chwili!
Sprawdź, czy Twoja strona jest gotowa na zmiany w 2025 roku! Skontaktuj się z nami w celu omówienia szczegółów.
Podsumowanie
Biuro tłumaczeń Skrivanek oferuje dostosowanie Twoich treści do wymagań Europejskiego aktu o dostępności (European Accessibility Act). Ten akt to dyrektywa Unii Europejskiej, która nakłada na firmy obowiązek dostosowania produktów i usług do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Europejski akt o dostępności obejmuje przede wszystkim strony firm oferujących usługi, sklepy internetowe, aplikacje mobilne, e-booki i banki. Wykonujemy audyt dostępności, aby sprawdzić, które elementy wymagają poprawy. Następnie pomagamy wprowadzić niezbędne zmiany. Dzięki naszym działaniom unikniesz wysokich kar finansowych wynikających z niezastosowania się do przepisów. Dodatkowo poprawisz wizerunek marki i będziesz miał szansę przyciągnąć większą liczbę klientów. Usługa dostępna jest w ponad 100 językach. Już dzisiaj skontaktuj się z nami i skorzystaj z oferty!
