biuro tłumaczeń skrivanek

🔎 Jak pisać, żeby wszyscy Cię rozumieli?

prosty język
prosty język

Hello!

Teksty prawne i prawnicze, regulaminy i podobne treści potrafią nas przyprawić o zawrót głowy. Ciężko przebrnąć przez skomplikowane zdania i zawiłą terminologię; to pewnie jeden z powodów, dla których zdarza nam się na stronach internetowych lub w aplikacjach kliknąć okienko „Zapoznałem się z treścią…” bez rzeczywistego zapoznania się.

Ten problem dotyka nas także z drugiej strony, czyli kiedy jesteśmy twórcami treści. Jak sprawić, żeby były dla wszystkich zrozumiałe i zachęcały do zapoznania się z tym, o czym mówimy i co oferujemy, a nie już na starcie odrzucały? Z pomocą przychodzi prosty język.

Pod tym pojęciem nie kryje się tylko ogólne upraszczanie języka, ale cała koncepcja ze szczegółowymi zasadami, która pomaga skutecznie dotrzeć do wszystkich odbiorców. Ważne jest w nich tworzenie tekstu z myślą o odbiorcy (najlepiej dziecku lub osobie starszej), pisanie swoimi słowami i przestrzeganie zasad poprawnej polszczyzny, ale też:

  • stosowanie krótkich zdań,
  • unikanie strony biernej,
  • częste używanie form osobowych i bezpośrednich zwrotów do odbiorcy,
  • określanie swojej instytucji jako „my”,
  • unikanie specjalistycznego słownictwa i wyjaśnianie trudniejszych terminów,
  • stosowanie naturalnego szyku zdania: podmiot (rzeczownik) + orzeczenie (czasownik),
  • używanie powszechnych i zrozumiałych słów; im krótsze, tym lepsze,
  • unikanie pisania o pisaniu („Informujemy”, „Zawiadamiamy” itp.),
  • wprowadzanie do tekstu więcej czasowników niż rzeczowników,
  • unikanie patosu,
  • unikanie imiesłowów, takich jak: jadąc, jadący, jadąca, jadące, nieosobowych form czasownika (np. przeprowadzono) i rzeczowników abstrakcyjnych.
prosty język
prosty język
prosty język

Na te zasady składają się również te dotyczące konstrukcji tekstu, m.in.:

  • ułożenie tekstu w logicznym porządku przy jednoczesnym umieszczeniu najważniejszych informacji na początku,
  • podzielenie tekstu na logiczne, nie za długie fragmenty,
  • stosowanie wyliczeń, tabel, pogrubianie najważniejszych informacji,
  • tworzenie informatywnych nagłówków,
  • umieszczenie podstawy prawnej na samym końcu tekstu.

Uff, dużo tych zasad! Kto by pomyślał, że upraszczanie może być takie skomplikowane. 😉 Na szczęście nie musisz tego robić sam – możesz powierzyć to zadanie specjalistom, którzy wszystkie te zasady mają w małym palcu. Znajdziesz ich w naszym zespole – dostosowywanie tekstu do reguł prostego języka to jedna z usług, które ostatnio wykonujemy bardzo często, bez problemu możemy więc też poddać temu procesowi również Twój tekst.

A w przypadku jakich tekstów warto zadbać o takie dostosowanie? Niemalże wszystkich – zarówno tych, które trafiają do klientów (komunikacja zewnętrzna, treści na stronę www czy materiały marketingowe), jak i komunikacji wewnętrznej, bo dzięki zrozumiałości treści firma będzie mogła działać sprawniej.

Jeśli więc masz jakieś skomplikowane teksty – nie wahaj się przysłać ich do nas, pomożemy je uprościć!

Have a great day!

Agata

Posty powiązane

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.