Hello!
Teksty prawne i prawnicze, regulaminy i podobne treści potrafią nas przyprawić o zawrót głowy. Ciężko przebrnąć przez skomplikowane zdania i zawiłą terminologię; to pewnie jeden z powodów, dla których zdarza nam się na stronach internetowych lub w aplikacjach kliknąć okienko „Zapoznałem się z treścią…” bez rzeczywistego zapoznania się.
Ten problem dotyka nas także z drugiej strony, czyli kiedy jesteśmy twórcami treści. Jak sprawić, żeby były dla wszystkich zrozumiałe i zachęcały do zapoznania się z tym, o czym mówimy i co oferujemy, a nie już na starcie odrzucały? Z pomocą przychodzi prosty język.
Pod tym pojęciem nie kryje się tylko ogólne upraszczanie języka, ale cała koncepcja ze szczegółowymi zasadami, która pomaga skutecznie dotrzeć do wszystkich odbiorców. Ważne jest w nich tworzenie tekstu z myślą o odbiorcy (najlepiej dziecku lub osobie starszej), pisanie swoimi słowami i przestrzeganie zasad poprawnej polszczyzny, ale też:
- stosowanie krótkich zdań,
- unikanie strony biernej,
- częste używanie form osobowych i bezpośrednich zwrotów do odbiorcy,
- określanie swojej instytucji jako „my”,
- unikanie specjalistycznego słownictwa i wyjaśnianie trudniejszych terminów,
- stosowanie naturalnego szyku zdania: podmiot (rzeczownik) + orzeczenie (czasownik),
- używanie powszechnych i zrozumiałych słów; im krótsze, tym lepsze,
- unikanie pisania o pisaniu („Informujemy”, „Zawiadamiamy” itp.),
- wprowadzanie do tekstu więcej czasowników niż rzeczowników,
- unikanie patosu,
- unikanie imiesłowów, takich jak: jadąc, jadący, jadąca, jadące, nieosobowych form czasownika (np. przeprowadzono) i rzeczowników abstrakcyjnych.
Na te zasady składają się również te dotyczące konstrukcji tekstu, m.in.:
- ułożenie tekstu w logicznym porządku przy jednoczesnym umieszczeniu najważniejszych informacji na początku,
- podzielenie tekstu na logiczne, nie za długie fragmenty,
- stosowanie wyliczeń, tabel, pogrubianie najważniejszych informacji,
- tworzenie informatywnych nagłówków,
- umieszczenie podstawy prawnej na samym końcu tekstu.
Uff, dużo tych zasad! Kto by pomyślał, że upraszczanie może być takie skomplikowane. 😉 Na szczęście nie musisz tego robić sam – możesz powierzyć to zadanie specjalistom, którzy wszystkie te zasady mają w małym palcu. Znajdziesz ich w naszym zespole – dostosowywanie tekstu do reguł prostego języka to jedna z usług, które ostatnio wykonujemy bardzo często, bez problemu możemy więc też poddać temu procesowi również Twój tekst.
A w przypadku jakich tekstów warto zadbać o takie dostosowanie? Niemalże wszystkich – zarówno tych, które trafiają do klientów (komunikacja zewnętrzna, treści na stronę www czy materiały marketingowe), jak i komunikacji wewnętrznej, bo dzięki zrozumiałości treści firma będzie mogła działać sprawniej.
Jeśli więc masz jakieś skomplikowane teksty – nie wahaj się przysłać ich do nas, pomożemy je uprościć!
Have a great day!
Agata